Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 listopada 2005 r., sygn. III SA/Wr 221/05

1. Utworzony przez powiat publiczny zakład opieki zdrowotnej jest "powiatową jednostką organizacyjną", o której mowa w art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1592 ze zm./.

2. Nawiązanie przez radnego powiatu stosunku pracy na stanowisku zastępcy kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej, jakim jest utworzony /lub przejęty od państwa/ przez powiat publiczny zakład opieki zdrowotnej, wywołuje ex lege skutek prawny równoznaczny ze zrzeczeniem się mandatu /art. 23 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym/. Późniejsze zaprzestanie pełnienia funkcji kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej czy też jego zastępcy nie znosi wspomnianego skutku.

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska Sędziowie NSA Józef Kremis (sprawozdawca) Asesor WSA Anetta Chołuj Protokolant Monika Mokołajczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 listopada 2005 r. sprawy ze skargi Rady Powiatu w M. na zarządzenie zastępcze Wojewody D. z dnia 29 marca 2005 r. Nr [...] w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Rady Powiatu w M. M. T. oddała skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Rady Powiatu w M. jest zarządzenie zastępcze Wojewody D. z dnia 29 marca 2005 r. (Nr [...]), stwierdzające wygaśnięcie mandatu radnego Rady Powiatu w M. M. T..

Do podjęcia tego aktu przez organ nadzoru doszło po ustaleniu, że M. T., radny Rady Powiatu M., został w dniu 22 lipca 2004 r. zatrudniony na stanowisku starszego asystenta w oddziale ginekologiczno-położniczym Szpitala Powiatowego w M., a jednocześnie powierzono mu pełnienie obowiązków zastępcy dyrektora do spraw lecznictwa w Zespole Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w M.

Wojewoda D. - powołując się na art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 159, poz. 1547 z późn. zm., zwanej dalej w skrócie "u.s.p") - uznał, że radny nie może pełnić funkcji kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy. Gdy zaś już doszło do nawiązania przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w art. 23 ust. 1 i 2 usp, to zdarzenie takie jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu przez radnego. W zaistniałej sytuacji konieczne więc było stwierdzenie przez Radę Powiatu wygaśnięcia mandatu radnego. Według bowiem art. 190 ust. 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547 z późn. zm., zwanej dalej w skrócie "u.o.w."), wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem obowiązków określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności. W art. 190 ust. 2 u.o.w. postanowiono, że wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu (w rozpoznawanej sprawie od dnia 22 lipca 2004 r.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00