Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 listopada 2005 r., sygn. III SA/Wr 221/05

1. Utworzony przez powiat publiczny zakład opieki zdrowotnej jest "powiatową jednostką organizacyjną", o której mowa w art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1592 ze zm./.

2. Nawiązanie przez radnego powiatu stosunku pracy na stanowisku zastępcy kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej, jakim jest utworzony /lub przejęty od państwa/ przez powiat publiczny zakład opieki zdrowotnej, wywołuje ex lege skutek prawny równoznaczny ze zrzeczeniem się mandatu /art. 23 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym/. Późniejsze zaprzestanie pełnienia funkcji kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej czy też jego zastępcy nie znosi wspomnianego skutku.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 listopada 2005 r. sprawy ze skargi Rady Powiatu w M. na zarządzenie zastępcze (...) Wojewody D. z dnia 29 marca 2005 r. w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Rady Powiatu w M. - M. T. - oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

Przedmiotem skargi Rady Powiatu w M. jest zarządzenie zastępcze (...) Wojewody D. z dnia 29 marca 2005 r. stwierdzające wygaśnięcie mandatu radnego Rady Powiatu w M. - M. T.

Do podjęcia tego aktu przez organ nadzoru doszło po ustaleniu, że M. T., radny Rady Powiatu M., został w dniu 22 lipca 2004 r. zatrudniony na stanowisku starszego asystenta w oddziale ginekologiczno-położniczym Szpitala Powiatowego w M., a jednocześnie powierzono mu pełnienie obowiązków zastępcy dyrektora do spraw lecznictwa w Zespole Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w M.

Wojewoda D. - powołując się na art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1592 ze zm./ - uznał, że radny nie może pełnić funkcji kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy. Gdy zaś już doszło do nawiązania przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w art. 23 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym, to zdarzenie takie jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu przez radnego. W zaistniałej sytuacji konieczne więc było stwierdzenie przez Radę Powiatu wygaśnięcia mandatu radnego. Według bowiem art. 190 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw /t.j. Dz.U. 2003 nr 159 poz. 1547 ze zm. - dalej: Ordynacja wyborcza/ wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem obowiązków określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności. W art. 190 ust. 2 Ordynacji wyborczej postanowiono, że wygaśnięcie mandatu radnego w przypadkach określonych w ust. 1 stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu /w rozpoznawanej sprawie od dnia 22 lipca 2004 r./.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00