Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 22 listopada 2005 r., sygn. I SA/Wr 15/04
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Halina Betta (sprawozdawca), Sędzia WSA Ireneusz Dukiel, Sędzia NSA Andrzej Szczerbiński, Protokolant Anna Szokalska-Kruś, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 listopada 2005r. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Usługowego A we W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej we W. z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za październik 1999r. I. uchyla zaskarżoną decyzję II. stwierdza, że wymieniona w pkt I decyzja nie podlega wykonaniu, III. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej we W. na rzecz strony skarżącej kwotę 2.875,20 (słownie: dwa tysiące osiemset siedemdziesiąt pięć 20/100) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Skarbowej we W. decyzją z dnia [...] Nr [...] utrzymał w mocy decyzję organu I instancji określająca stronie skarżącej nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym za październik 1999r. do przeniesienia na następny miesiąc w kwocie [...] zł. oraz ustalającą dodatkowe zobowiązanie w wysokości [...] zł.
Z poczynionych przez organ I instancji ustaleń wynika, że w latach 1998-1999 strona skarżąca prowadziła działalność między innymi w zakresie skupu olejów przepracowanych od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz od przedsiębiorców. Oleje skupowane były w bazie paliw w L., bocznicach kolejowych przy bazie paliw w O., S., L. i C., a następnie odsprzedawane Rafinerii F oraz PPU B w K. K., które skorzystały ze zwolnienia w podatku akcyzowym oraz uzyskały zwrot bezpośredni podatku VAT.
W celu sprawdzenia rzetelności transakcji obrotu olejem przepracowanym wszczęto postępowania kontrolne u dostawców prowadzących działalność gospodarczą.
Z podjętych działań zdaniem organu I instancji wynika, że transakcje przeprowadzone z Przedsiębiorstwem Handlowo Usługowym C oraz z firmą E w O. zostały udokumentowane fakturami VAT stwierdzającymi czynności, które nie zostały dokonane tj. faktury te potwierdzały nabycie oleju przepracowanego gdy w istocie przedmiotem obrotu mógł być wyłącznie olej opałowy. Do takiego wniosku doszedł Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej we W. analizując dowody zebrane w toku czynności kontrolnych u kontrahenta podatnika. Dowodami tymi były dowody źródłowe - ewidencje księgowe, rejestry zakupu i sprzedaży, przesłuchania świadków i wyjaśnienia stron/kontrahentów podatnika oraz kontrahentów kontrahentów strony skarżącej. Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, iż dostawcy oleju do strony skarżącej najpierw dokonywali zakupu oleju opałowego, nafty i innych produktów ropopochodnych, a następnie bez jakichkolwiek zmian fizykochemicznych towar ten pod nazwą "olej przepracowany" sprzedawali podatnikowi, przy czym w szeregu przypadkach obrót fakturowany tym samym towarem był przeprowadzany w łańcuchu kilku podmiotów w celu jak zauważa organ I instancji utrudnienia ustalenia źródła pochodzenia oleju i przedmiotu dokonanych transakcji.