Wyrok WSA w Lublinie z dnia 18 listopada 2005 r., sygn. II SA/Lu 852/05
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Ibrom (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak,, Asesor WSA Wojciech Kręcisz, Protokolant Referent - stażysta Agata Jakimiuk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 listopada 2005 r. sprawy ze skargi T. C. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...]. Nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji o nakazie przedłożenia określonych dokumentów oddala skargę.
Uzasadnienie
II SA/Lu 852/05
U Z A S A D N I E N I E
Decyzją z dnia [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego uchylił decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...], nakazującą T C sporządzenie i przedłożenie w terminie dwóch miesięcy dokumentacji powykonawczej zachodniego odcinka ogrodzenia działki, zrealizowanego od strony drogi publicznej nr 343 w miejscowości B.
W uzasadnieniu decyzji organ drugiej instancji wskazał, że zaskarżona decyzja wydana została z naruszeniem przepisów art. 7 i 77 kodeksu postępowania administracyjnego, ponieważ organ pierwszej instancji nie dołożył należytych starań w celu ustalenia stanu faktycznego sprawy. Przyjmując, że opisana w decyzji część ogrodzenia wykonana została w 1994 r. powinien był organ pierwszej instancji ustalić najpierw, czy nie zachodzą okoliczności wskazane w przepisie art. 37 poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 24 października - prawo budowlane, a dopiero w przypadku ustalenia, że nie zachodzą okoliczności w tym przepisie określone mógłby zastosować przepis art. 40 ustawy. Brak ustaleń co do okoliczności wymienionych w przepisie art. 37 nie pozwala na uznanie, że organ pierwszej instancji prawidłowo zastosował przepis art. 40 ustawy. Od prawidłowego zastosowania tego przepisu uzależnione jest zastosowanie określonych obowiązków, których realizacja pozwoli na doprowadzenie obiektu do stanu zgodnego z prawem. Organ drugiej instancji zwrócił także uwagę, że przepis art. 40 daje podstawę do nakazania inwestorowi wykonania zmian i przeróbek, a nie żądania przedstawienia dokumentacji powykonawczej.