Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 26 listopada 2004 r., sygn. I SA/Wr 3705/02
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym : Przewodniczący: Sędzia NS A Józef Kremis Sędziowie: Sędzia WSA Zbigniew Łoboda Asesor WSA Maria Tkacz-Rutkowska -sprawozdawca Protokolant: Lucyna Barańska po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2004 r. sprawy ze skargi H.B. na decyzję Izby Skarbowej we W. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia zaległości podatkowej w podatku od towarów i usług za grudzień 1997 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi H. B. jest decyzje Izby Skarbowej we W. z dnia [...] nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Inspektora Kontroli Skarbowej I. K. w Urzędzie Kontroli Skarbowej we W. z dnia [...] nr [...] określającą zobowiązanie w podatku od towarów i usług za grudzień 1997 r. w kwocie [...], zaległość w tym podatku w kwocie [...] i odsetki od tej zaległości.
Organ pierwszej instancji zakwestionował prawidłowość rozliczenia za grudzień 1997 r. podatku naliczonego:
* w kwocie [...], wynikającego z faktury nr [...] z dnia [...], dokumentującej zakup usługi - utworzenia bazy klientów w woj. K. zgodnie z umową z [...] oraz
* w kwocie [...], wynikającego z faktury nr [...] z dnia [...], dokumentującej zakup usługi - wykonanie analizy potencjału rynku zgodnie z umową z [...].
Obie faktury wystawił M. W. - MW Przedsiębiorstwo A ul. Ż. [...] we W. Organ podatkowy zakwestionował fakt wykonania przez M. W. usług udokumentowanych wymienionymi fakturami. Inspektor Kontroli Skarbowej podkreślił, że posiadanie faktury, prawidłowej pod względem formalnym oraz dowody zapłaty za usługę nie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jeśli usługa nie została faktycznie wykonana. W toku postępowania M.W. wyjaśnił, iż wykonywał zlecone przez skarżącego usługi wykorzystując program komputerowy autorstwa A.S. (Program Kompleksowego Funkcjonowania i Rozwoju Działalności Gospodarczej) i nie zlecał innym podmiotom, ani osobom wykonania tych usług, nie zatrudniał również pracowników. Odmówił jednak okazania tego programu. Do akt sprawy dołączono opinię biegłego określającą użyteczność programu -"Kompleksowego Funkcjonowania i Rozwoju Działalności Gospodarczej" autorstwa A. S., sporządzoną w innym postępowaniu. Z opinii tej wynika, iż program jest całkowicie bezwartościowy, nie można go uznać za program komputerowy, bowiem nie zwiera elementów, które mogą stanowić całość. Jest zatem całkowicie bezużyteczny dla wykonywania jakichkolwiek prac czy usług. Uwzględniając te ustalenia organ pierwszej instancji przyjął, że zakwestionowane faktury potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i art.83 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz.93 ze zm.) zatem nie dają podstaw do obniżenia podatku należnego. Jako podstawę prawną zakwestionowania prawidłowości odliczenia podatku naliczonego z wymienionych faktur powołano art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11 poz. 50 ze zm.) oraz art. 54 ust. 4 pkt 4 lit c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnial995 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 154, poz.797 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right