Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 31 sierpnia 2004 r., sygn. I SA/Wr 948/04

1. Na organie podatkowym spoczywa ciężar wykazania, że spełnione zostały przesłanki uznania wydatków za poniesione na ulepszenie środka trwałego.

2. Przy ocenie wydatków na utrzymanie orkiestry zakładowej jako kosztów uzyskania przychodów należy, w celu ich klasyfikacji pod względem podatkowym, ustalić, czy były one wydatkami pracowniczymi.

wyrok wydany po ponownym rozpoznaniu sprawy na skutek uwzględnienia skargi kasacyjnej.

 

UZASADNIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Spór, jaki wiodą strony na etapie postępowania sądowoadministracyjnego dotyczy odmowy przypisania przez organy orzekające w sprawie, kosztowego charakteru wydatkom poniesionym w 1998 roku przez skarżącą kopalnię na: 1/ roboty budowlane polegające na przebudowie budynku farb i lakierów na magazyn składowania wód gazowanych, 2/ zapłatę faktur dotyczących 1997 roku, 3/ utrzymanie zakładowej orkiestry dętej, 4/ nakłady remontowe na środki trwałe, 5/ stypendia fundowane.

W punkcie wyjścia rozważań nad zasadnością skargi w części dotyczącej kwalifikacji wydatków poniesionych przez kopalnię w 1998 roku na przeprowadzenie prac budowlanych w budynku farb i lakierów zauważyć należy, iż na gruncie podatku dochodowego niezwykle istotne jest rozróżnienie pomiędzy ulepszeniem a remontem. W przypadku bowiem ulepszenia wydatek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu jedynie poprzez odpisy amortyzacyjne. Natomiast w przypadku remontu poniesione nakłady zwiększają koszty uzyskania przychodu bezpośrednio. Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w realiach rozpatrywanej sprawy nie zachodzi potrzeba wdawania się w polemikę z podatnikiem w kwestii tego, czy prace wykonane przez niego stanowią, czy też nie stanowią remontu. Zarówno przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./ jak i przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 stycznia 1997 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych /Dz.U. nr 6 poz. 35 ze zm./ nie posługują się pojęciem remontu. Wobec tego zbędne są rozważania nad zakresem pojęciowym tego pojęcia. Natomiast obie powyższe regulacje prawne odwołują się do pojęcia "ulepszenia" środków trwałych. I tak ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. "c" stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie /przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcje, adaptację lub modernizację/ środków trwałych, które zgodnie z odrębnymi przepisami powiększają wartość tych środków stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, (...)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00