Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 marca 2004 r., sygn. II SA 2112/03
Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. "a" ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne /Dz.U. 2000 nr 100 poz. 1086 ze zm./, służbę geodezyjną i kartograficzną stanowią m.in. marszałek województwa wykonujący zadania przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład urzędu marszałkowskiego. Na podstawie zaś art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. 2003 nr 15 poz. 148 ze zm./ gospodarstwem pomocniczym jest wyodrębniona z jednostki budżetowej pod względem organizacyjnym i finansowym część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Nie można natomiast przyjąć, że jakaś struktura jednocześnie wchodzi w skład jednostki, a jednocześnie jest z niej wyodrębniona.
Wolą ustawodawcy było, ażeby w przypadku geodety województwa i jego komórki organizacyjnej, struktury te wchodziły w skład urzędu marszałkowskiego. Zadania w zakresie geodezji i kartografii, na podstawie art. 8a ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, realizowane miały być jako zadania z zakresu administracji rządowej. Przyjęcie odmiennej regulacji, zmieniającej m.in. w diametralny sposób system wzajemnych rozliczeń, poprzez wyłączenie z jednostki budżetowej, jaką jest urząd, biura geodety jako gospodarstwa pomocniczego, które pokrywa koszty swojej działalności z dochodów własnych, z wyjątkiem dotacji przedmiotowych, naruszało przepisy art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. "a" prawa geodezyjnego i kartograficznego.
Ponieważ zadania z zakresu geodezji i kartografii były w świetle przepisów zadaniami obligatoryjnymi, brak odpowiedniej regulacji w regulaminie organizacyjnym urzędu stanowił naruszenie prawa.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu w dniu 11 marca 2004 r. sprawy ze skargi Zarządu Województwa M. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z 28 kwietnia 2003 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa M. - oddala skargę.