Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 19 marca 2004 r., sygn. I SA/Lu 561/03

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Kwiatek, Sędziowie NSA Ewa Gdulewicz, NSA Irena Szarewicz-Iwaniuk (spr.), Protokolant st.sekr.sąd. Magdalena Futyma, po rozpoznaniu w dniu 19 marca 2004 r. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowego [...] Sp. z o.o. w C. na decyzję Izby Skarbowej z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za m-c X 1999 r. oddala skargę

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją, działając na podstawie art. 233 §1 pkt. 1 ordynacji podatkowej Izba Skarbowa, po rozpatrzeniu odwołania Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowego "[...]" Sp. z o.o. w C. od decyzji Urzędu Skarbowego z dnia [...].03.2000r. znak [...] w sprawie wymiaru podatku od towarów i usług oraz dodatkowego zobowiązania podatkowego za m-c październik 1999r. - utrzymała w mocy decyzję organu I instancji.

W uzasadnieniu swojej decyzji Izba Skarbowa podała, iż po przeprowadzeniu kontroli podatkowej w PPH "[...]" Sp. z o.o. organ podatkowy I instancji zakwestionował prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze VAT nr [...] z dnia [...].09.1999r. wystawionej przez Fundację Naukową w W., co stanowiło podstawę wydania decyzji przez ten organ.

W odwołaniu strona zarzucała wydanie tej decyzji z naruszeniem art. 120 i 122 ordynacji podatkowej, co doprowadziło do błędnego zastosowania w sprawie § 54 ust. 4 pkt. 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1997r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Wskazywała, iż w najwyższym stopniu uprawdopodobniła fakt istnienia i prawo do wystawiania faktur VAT przez Fundację. Wnosiła o przeprowadzenie postępowania uzupełniającego na okoliczność, czy Fundacja była w dacie wystawienia spornej faktury podatnikiem uprawnionym do wystawiania faktur VAT.

Po przeprowadzeniu postępowania dowodowego zgodnie z wnioskiem strony Izba Skarbowa ustaliła, iż w żadnym z Urzędów Skarbowych właściwych ze względu na swoją siedzibę Fundacja Naukowa, po dacie wystawienia spornej faktury, rozliczeń z budżetem państwa nie dokonywała. Nie została przeprowadzona kontrola krzyżowa u wystawcy faktury, gdyż brak jest wiadomości o obecnej siedzibie Fundacji. W rejestrach Sądu Rejonowego jako ostatni adres siedziby figuruje ul. K. w W. w miejscu tym Fundacja działalności nie prowadzi. Z informacji uzyskanych z Ministerstwa Edukacji Narodowej wynika, iż Fundacja za lata 1997-1999 nie złożyła wymaganych sprawozdań ze swojej działalności, a kierowanej do niej korespondencji nie odbiera. Obecny adres Fundacji nie jest znany. Skład Zarządu znany jest na rok 1996. Przesłuchanie członków Zarządu Fundacji nic do sprawy nie wniosło, bowiem J. K. zakończył współpracę z Fundacją w 1996r., J. Ł. - D. po zwolnieniu z zakładu karnego nie przebywa w miejscu zameldowania i jest nieuchwytny. A. F. - upoważniona przez J. Ł.- D. na podstawie znajdującego się w aktach sprawy pełnomocnictwa do odbioru czeku stanowiącego zapłatę należności za kontrakt - o Fundacji nic nie wie, nie była jej pracownikiem, a pełnomocnictwo dotyczyło tylko tej jednej czynności. Przeprowadzone przez pracowników wywiadu skarbowego UKS czynności rozpoznawcze w celu przeprowadzenia kontroli Fundacji nie dały żadnego rezultatu. Ustalono, że Fundacja od 1997r. nie tylko nie wykonuje obowiązków sprawozdawczych wobec MEN, lecz nie złożyła również wymaganych przez prawo podatkowe zgłoszeń aktualizacyjnych zgłoszenie rejestracyjne w zakresie dotyczącym siedziby i miejsca prowadzenia działalności. Mając na uwadze podjęte także w toku postępowania odwoławczego kroki zmierzające do uzupełnienia materiału dowodowego Izba Skarbowa wywiodła, iż zachowano należytą staranność w zgromadzeniu kompletnego materiału dowodowego i jego rzetelnej i obiektywnej ocenie, wypełniając tym samym dyspozycje Ordynacji podatkowej dotyczące ogólnych zasad postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00