WYTYCZNE NR 9/2024
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 czerwca 2024 r.
w sprawie ogłoszenia alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC) do akceptowalnych sposobów spełnienia wymagań AMC1 do art. 11 sekcja 2.5.3 etap nr 9 do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 oraz z 2024 r. poz. 731) ogłasza się co następuje.
§ 1. Zaleca się stosowanie alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC) do akceptowalnych sposobów spełnienia wymagań AMC1 do art. 11 sekcja 2.5.3 etap nr 9 wydanych przez Dyrektora Generalnego Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) decyzją nr 2019/021/R z dnia 9 października 2019 r. w sprawie akceptowalnych sposobów spełnienia wymagań (AMC) i materiałów zawierających wytyczne (GM) do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.1)) zmienionej decyzją nr 2020/022/R z dnia 15 grudnia 2020 r., decyzją nr 2022/002/R z dnia 7 lutego 2022 r. oraz decyzją nr 2023/012/R z dnia 19 października 2023 r., stanowiące załącznik do wytycznych.
§ 2. Wytyczne wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
wz. Prezesa Urzędu
Lotnictwa Cywilnego
p.o. Wiceprezesa
ds. Standardów Lotniczych
Andrzej Kotwica
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 255 z 04.10.2019, str. 11, Dz. Urz. UE L 150 z 13.05.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 176 z 05.06.2020, str. 13, Dz. Urz. UE L 253 z 16.07.2021, str. 49, Dz. Urz. UE L 87 z 15.03.2022, str. 2049 oraz Dz. Urz. UE L 105 z 04.04.2022, str. 3.
Załącznik do wytycznych nr 9/2024
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 27 czerwca 2024 r.
Alternatywne sposoby spełnienia wymagań (AltMoC) do akceptowalnych sposobów spełnienia wymagań AMC1 do art. 11 sekcja 2.5.3 etap nr 9 do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947
§ 1. Alternatywne sposoby spełnienia wymagań (AltMoC) do akceptowalnych sposobów spełnienia wymagań AMC1 do art. 11 sekcja 2.5.3 etap nr 9 do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 określają wymagania dla obszaru przyległego przy dokonywaniu oceny ryzyka operacyjnego metodyką SORA w odniesieniu do operacji wykonywanych w kategorii szczególnej z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry.
§ 2. Użyte załączniku określenia oznaczają:
1) AGL - nad poziomem morza;
2) AMC1 - akceptowalne sposoby spełnienia wymagań, będące materiałem zawierającym wytyczne do stosowania przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 wydane przez EASA, o których mowa w art. 76 ust. 3 rozporządzenia nr 2018/1139/UE;
3) ATC - kontrolę ruchu lotniczego;
4) BSP - bezzałogowy statek powietrzny;
5) EASA - Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w rozumieniu rozporządzenia nr 2018/1139/UE;
6) rozporządzenie nr 2018/1139/UE - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1, z późn. zm.1);
7) rozporządzenie nr 2019/947/UE - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.2);
8) SORA - (Specific Operations Risk Assessment) metodykę rekomendowaną do wykonywania oceny ryzyka operacyjnego dla operacji wykonywanych w kategorii szczególnej, w celu spełnienia wymagań przewidzianych w art. 11 rozporządzenia nr 2019/947/UE opisaną w akceptowalnych sposobach spełnienia wymagań AMC dla tego rozporządzenia, opublikowanych przez EASA;
9) operator - operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
10) wzmocnione zabezpieczenie - wzmocnione zabezpieczenie BSP przed opuszczeniem granic operacji.
§ 3. 1. Operator sporządzając ocenę ryzyka operacyjnego, zgodnie z art. 11 rozporządzenia nr 2019/947/UE, może wykorzystać rekomendowaną przez EASA i ujętą w AMC1 metodykę SORA.
2. Jeżeli operator wykona ocenę ryzyka operacyjnego używając metodyki SORA może również skorzystać z alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC).
§ 4. Operator, korzystając z alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC) do akceptowalnych sposobów spełnienia wymagań AMC1 do art. 11 sekcja 2.5.3 etap nr 9 do rozporządzenia nr 2019/947/UE zobowiązany jest do stosowania się do wymogu określającego, że gdy statek powietrzny opuszcza przestrzeń operacyjną, musi zostać uruchomiony środek służący do natychmiastowego zakończenia lotu.
§ 5. W przypadku korzystania z metodyki SORA, w zakresie AMC1 do art. 11 sekcja 2.5.3 lit. c, etap nr 9 do rozporządzenia nr 2019/947/UE, zastosowanie ma wzmocnione zabezpieczenie do operacji:
1) w przypadku obecności dużego zgromadzenia osób (20 000 osób lub więcej), w odległości 1 km od przestrzeni operacyjnej, chyba że zatwierdzono już operację nad zgromadzeniem osób; wnioskodawca wdrożył procedury sprawdzające ten fakt przed każdą operacją; lub
2) w przypadku, gdy obszary przyległe są obszarami zaludnionymi, gdzie:
a) zastosowano środek ograniczający ryzyko M1 o średniej lub wysokiej solidności, chyba że środek ograniczający ryzyko ma zastosowanie również do obszarów przyległych,
b) operacja jest prowadzona nad kontrolowanym obszarem naziemnym; lub
3) wysokość przestrzeni operacyjnej przekracza 150 m AGL, jeśli przyległa przestrzeń powietrzna to ARC-d; przed rozpoczęciem operacji wymagane jest uzyskanie zgody ATC lub właściwego organu; lub
4) z użyciem BSP o wymiarze typowym przekraczającym 3 m rozpiętości w środowisku lotniska.
1 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 236 z 05.07.2021, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 382 z 28.10.2021, str. 60.
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 255 z 04.10.2019, str. 11, Dz. Urz. UE L 150 z 13.05.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 176 z 05.06.2020, str. 13, Dz. Urz. UE L 253 z 16.07.2021, str. 49, Dz. Urz. UE L 87 z 15.03.2022, str. 2049 oraz Dz. Urz. UE L 105 z 04.04.2022, str. 3.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00