Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-08-05
Wersja aktualna od 2021-08-05
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1166
z dnia 15 lipca 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947 w odniesieniu do odroczenia daty rozpoczęcia stosowania scenariuszy standardowych w odniesieniu do operacji wykonywanych w zasięgu widoczności wzrokowej lub poza zasięgiem widoczności wzrokowej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 57,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 (2) od dnia 2 grudnia 2021 r. państwa członkowskie mogą przyjmować wyłącznie oświadczenia składane przez operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z art. 5 ust. 5 tego rozporządzenia wykonawczego w odniesieniu do operacji zgodnych z jednym z dwóch scenariuszy standardowych określonych w dodatku 1 do załącznika do tego rozporządzenia wykonawczego. |
(2) | Producenci systemów bezzałogowych statków powietrznych uznają normy zharmonizowane za ważny instrument umożliwiający im wprowadzanie do obrotu systemu bezzałogowego statku powietrznego zgodnego z wymogami. |
(3) | Niektóre normy zharmonizowane dotyczące wymogów mających zastosowanie do systemów bezzałogowych statków powietrznych klas C5 i C6 nie będą jednak dostępne do dnia 2 grudnia 2021 r. |
(4) | Należy zatem odroczyć datę rozpoczęcia stosowania, aby zapewnić dostępność norm zharmonizowanych dotyczących wymogów mających zastosowanie do systemów bezzałogowych statków powietrznych klas C5 i C6, zanim państwa członkowskie będą mogły przyjmować wyłącznie oświadczenia dotyczące operacji zgodnych ze scenariuszami standardowymi ustanowionymi w dodatku 1 do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947. Do tego czasu państwa członkowskie powinny mieć możliwość przyjmowania oświadczeń składanych przez operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z art. 5 ust. 5 tego rozporządzenia wykonawczego, w oparciu o krajowe scenariusze standardowe lub ich odpowiedniki. |
(5) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Art. 23 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 otrzymuje brzmienie:
„2. Art. 5 ust. 5 stosuje się od dnia 3 grudnia 2023 r.
3. Przepisy sekcji UAS.OPEN.060 pkt 2 lit. g) i sekcji UAS.SPEC.050 pkt 1 lit. l) załącznika stosuje się od dnia 1 lipca 2022 r.
4. Nie naruszając przepisów art. 21 ust. 1, do dnia 2 grudnia 2023 r. państwa członkowskie mogą przyjmować oświadczenia składane przez operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z art. 5 ust. 5, w oparciu o krajowe scenariusze standardowe lub ich odpowiedniki, jeżeli te scenariusze krajowe spełniają wymogi określone w sekcji UAS.SPEC.020 załącznika.
Takie oświadczenia tracą ważność z dniem 2 grudnia 2025 r.”.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 lipca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz.U. L 152 z 11.6.2019, s. 45).