Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-02-17 do 2023-01-27
Wersja archiwalna od 2017-02-17 do 2023-01-27
archiwalny
WYTYCZNE NR 3
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 17 lutego 2017 r.
w sprawie prowadzenia dokumentacji ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605, 904, 1361 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60) w związku z pkt M.A.305 i M.A.306 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.1)) oraz pkt 8.2.6 i pkt 10.6 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych (Dz. U. z 2004 r. poz. 2609) ogłasza się, co następuje:
§ 1. 1. 1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych przez ich użytkowników w zakresie prowadzenia dokumentacji statku powietrznego, zaleca się stosowanie niniejszych wytycznych.
2. W przypadku zatwierdzenia przez Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego innego sposobu prowadzenia dokumentacji statku powietrznego nie stosuje się niniejszych wytycznych.
§ 2. Użyte w wytycznych skróty i definicje oznaczają:
1) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
2) użytkownik – użytkownika statku powietrznego w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
3) Part-M – załącznik I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania;
4) PL-6 – załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych;
5) Part-ORO – załącznik III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012, str. 1, z późn. zm.2));
6) Part-NCO – załącznik VII do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
7) dziennik podróży – dokument, o którym mowa w pkt NCO.GEN. 150 Part-NCO, ORO.MLR. 110 Part-ORO oraz pkt 10.5 PL-6;
8) pokładowy dziennik techniczny – dokument, o którym mowa w pkt M.A.306 Part-M oraz pkt 10.6 PL-6;
9) książka – książkę statku powietrznego, książkę silnika, książkę śmigła, o których mowa w pkt M.A.305 lit. b ppkt 1 Part-M oraz pkt 8.2.6.2 PL-6;
10) karta podzespołu o ograniczonym czasie użytkowania – dokument, o którym mowa w pkt M.A.305 lit. e Part-M oraz pkt 8.2.6.5 PL-6.
§ 3. 1. 1. Wzór oraz sposób prowadzenia dokumentacji ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego:
1) spełniającej wymagania określone w pkt M.A.305 Part-M oraz pkt 8.2.6 PL-6 dla:
a) książki statku powietrznego – określa załącznik nr 1 do wytycznych,
b) książki silnika – określa załącznik nr 2 do wytycznych,
c) książki śmigła – określa załącznik nr 3 do wytycznych;
2) stanowiącej załączniki do książek, o których mowa w pkt 1, która powinna podawać aktualny:
a) status dyrektyw zdatności – określa załącznik nr 4 do wytycznych,
b) status modyfikacji i napraw – określa załącznik nr 5 do wytycznych,
c) status zgodności z programem obsługi technicznej – określa załącznik nr 6 do wytycznych,
d) status podzespołów o ograniczonym czasie użytkowania – określa załącznik nr 7 do wytycznych,
e) wykaz odłożonych obsług – określa załącznik nr 8 do wytycznych;
3) pokładowego dziennika technicznego spełniającego wymagania określone w pkt M.A.306 Part-M oraz pkt 10.6 PL-6 dla statków powietrznych innych niż skomplikowane statki powietrzne z napędem silnikowym nie użytkowanych przez koncesjonowanych przewoźników lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 293 z 31.10.2008, str. 3) – określa załącznik nr 9 do wytycznych;
4) karty podzespołu o ograniczonym czasie użytkowania – określa załącznik nr 10 do wytycznych.
2. Pokładowy dziennik techniczny, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, spełnia wymagania dla dziennika podróży określone w pkt NCO.GEN. 150 Part-NCO, pkt ORO.MLR. 110 Part-ORO oraz pkt 10.5 PL-6 i może być stosowany jako dokument równoważny z dziennikiem podróży.
§ 4. 1. 1. Prezes Urzędu zaleca, aby użytkownik prowadził dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1, w sposób i zgodnie z zasadami określonymi w załącznikach do wytycznych.
2. W przypadku statku powietrznego, dla którego założono książki, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, w sposób inny niż określony w załącznikach do wytycznych, użytkownik może je prowadzić, o ile książki te spełniają wymagania przepisów dotyczące dokumentacji ciągłej zdatności do lotu określone w pkt M.A.305 Part-M oraz pkt 8.2.6 PL-6.
§ 5. 1. 1. Prezes Urzędu zaleca, aby dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 3, posiadały:
1) twardą okładkę,
2) formę zszytej książki z ponumerowanymi stronami w celu niedopuszczenia do wypadania, usuwania lub podmiany luźnych stron,
3) format A5 o poziomej orientacji strony,
4) nie mniej niż 70 kart na prowadzenie zapisów
– oraz były wykonane z papieru wytrzymującego normalne użytkowanie i archiwizowanie.
2. Prezes Urzędu zaleca, aby dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 4, posiadały:
1) formę wydruku komputerowego z ponumerowanymi stronami i naniesionymi cechami identyfikującymi statek powietrzny, silnik, śmigło lub podzespół,
2) format A4 o poziomej orientacji strony
– oraz były wykonane z papieru wytrzymującego normalne użytkowanie i archiwizowanie.
§ 6. Wytyczne wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |
1) Zmiany tekstu wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 176 z 07.07.2015, str. 4 oraz w Dz. Urz. UE L 241 z 17.9.2015, str. 16. 2) Zmiany tekstu wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 227 z 24.08.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 23 z 28.01.2014, str. 27, Dz. Urz. UE L 28 z 31.01.2014, str. 17, Dz. Urz. UE L 123 z 24.04.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 24 z 30.01.2015, str. 5, Dz. Urz. UE L 106 z 24.04.2016, str. 18, Dz. Urz. UE L 206 z 1.08.2015, str. 21, Dz. Urz. UE L 330 z 16.12.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L198 z 23.07.2016 str. 13. |
Załączniki do wytycznych nr 3 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 17 lutego 2017 r.
Załącznik nr 1
KSIĄŻKA STATKU POWIETRZNEGO
Załącznik nr 2
KSIĄŻKA SILNIKA
Załącznik nr 3
KSIĄŻKA ŚMIGŁA
Załącznik nr 4
STATUS DYREKTYW ZDATNOŚCI
Załącznik nr 5
STATUS MODYFIKACJI I NAPRAW
Załącznik nr 6
STATUS ZGODNOŚCI Z PROGRAMEM OBSŁUGI
Załącznik nr 7
STATUS PODZESPOŁÓW O OGRANICZONYM CZASIE UŻYTKOWANIA
Załącznik nr 8
WYKAZ ODŁOŻONYCH OBSŁUG
Załącznik nr 9
POKŁADOWY DZIENNIK TECHNICZNY
Załącznik nr 10
KARTA PODZESPOŁU O OGRANICZONYM CZASIE UŻYTKOWANIA