Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2015-01-27
Wersja aktualna od 2015-01-27
obowiązujący
DECYZJA Nr 7
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 stycznia 2015 r.
w sprawie trybu postępowania w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w zakresie informacji dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) w związku z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.3.2008, str. 1, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1. Decyzja określa tryb i sposób:
1) współpracy, wymiany informacji oraz reagowania na informacje dotyczące bezpieczeństwa – otrzymane ze źródeł, o których mowa w § 3;
2) identyfikacji informacji mających istotny wpływ na bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego;
3) przekazywania do Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego informacji mających istotny wpływ na bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego.
§ 2.Ilekroć w decyzji jest mowa o:
1) Prezesie Urzędu – należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
2) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Lotnictwa Cywilnego;
3) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora albo osobę kierującą właściwą komórką organizacyjną Urzędu;
4) rozporządzeniu nr 216/2008 – należy przez to rozumieć rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE;
5) informacji dotyczącej bezpieczeństwa – należy przez to rozumieć każdą informację o zagrożeniu wykonywania operacji lotniczych, która może mieć wpływ na bezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym;
6) SSI – należy przez to rozumieć wyłącznie taką informację dotyczącą bezpieczeństwa, która ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym w ramach Unii Europejskiej (UE), a także w europejskich państwach trzecich uczestniczących w pracach EASA zgodnie z art. 66 rozporządzenia nr 216/2008;
7) zagrożeniu bezpieczeństwa – należy przez to rozumieć sytuację odbiegającą od standardów, norm i ustalonych procedur, którą można uznać za nietypową i zagrażającą lub mogącą zagrażać bezpieczeństwu w lotnictwie cywilnym;
8) komórce merytorycznej – należy przez to rozumieć właściwą komórkę organizacyjną Urzędu, do której, zgodnie z przepisami regulaminu organizacyjnego Urzędu, należy zagadnienie będące przedmiotem informacji dotyczącej bezpieczeństwa;
9) komórce wiodącej – należy przez to rozumieć komórkę merytoryczną, do której, zgodnie z przepisami regulaminu organizacyjnego Urzędu, należy całość lub przeważająca część zagadnienia będącego przedmiotem informacji dotyczących bezpieczeństwa;
10) LBB – należy przez to rozumieć Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym;
11) EASA – należy przez to rozumieć Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego;
12) systemie ECCAIRS – należy przez to rozumieć Europejski Centralny System Koordynacji Powiadamiania o Zdarzeniach w Lotnictwie (Europejskie Centrum Koordynacji Systemów Raportowania o Wypadkach i Incydentach) będący narzędziem do gromadzenia, przechowywania, analizowania i przetwarzania danych o zaistniałych zdarzeniach lotniczych.
§ 3.Informacje dotyczące bezpieczeństwa mogą pochodzić z:
1) prowadzonych przez Urząd, w ramach bieżącego nadzoru, kontroli (audytów lub inspekcji) podmiotów prowadzących działalność w zakresie lotnictwa cywilnego;
2) raportów i zgłoszeń o zdarzeniach lotniczych pozyskiwanych w ramach krajowego systemu obowiązkowego zgłaszania zdarzeń lotniczych (wprowadzanych do systemu ECCAIRS);
3) danych pozyskiwanych w toku rozpatrywania skarg i wniosków;
4) danych pozyskiwanych od krajowych i zagranicznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie lotnictwa cywilnego;
5) danych pozyskiwanych z EASA;
6) danych pozyskiwanych od nadzorów lotniczych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw trzecich;
7) danych pozyskiwanych od polskich i międzynarodowych organizacji lotniczych;
8) innych źródeł, w tym z doniesień medialnych lub informacji zgłaszanych przez obywateli.
Rozdział 2.
Postępowanie po otrzymaniu informacji dotyczących bezpieczeństwa od EASA, nadzorów państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw trzecich lub polskich i międzynarodowych organizacji lotniczych
§ 4. 1. Informacje dotyczące bezpieczeństwa pochodzące ze źródeł, o których mowa w § 3 pkt 5–7, komórka organizacyjna, która powzięła taką informację, niezwłocznie przekazuje do LBB.
2. LBB koordynuje obieg informacji dotyczących bezpieczeństwa pochodzących ze źródeł, o których mowa w § 3 pkt 5–7, wyłącznie w przypadku, gdy informacje te nie znajdują się w bezpośrednim obiegu w ramach bieżącej współpracy komórek organizacyjnych Urzędu z podmiotami, o których mowa w § 3 pkt 5–7.
§ 5.1. Informację dotyczącą bezpieczeństwa otrzymaną z jednego ze źródeł, o których mowa w § 3 pkt 5–7, LBB wstępnie analizuje i przekazuje do dalszej szczegółowej analizy do komórki wiodącej oraz właściwych komórek merytorycznych.
2. LBB przekazując informację dotyczącą bezpieczeństwa każdorazowo załącza wyniki swoich analiz przedmiotowych informacji. LBB może również przedstawić swoje zalecenia odnośnie dalszego postępowania. Zalecenia te nie są wiążące dla komórki wiodącej.
§ 6.1. Komórka wiodąca oraz właściwe komórki merytoryczne analizują uzyskaną informację dotyczącą bezpieczeństwa.
2. Komórka wiodąca przeprowadza uzgodnienia wewnętrzne z właściwymi komórkami merytorycznymi w zakresie opracowania wstępnego planu działania Urzędu.
3. Właściwe komórki merytoryczne przekazują do komórki wiodącej opracowane przez siebie stanowiska.
§ 7.1. W przypadku wystąpienia w trakcie uzgodnień wewnętrznych, o których mowa w § 6 ust. 2, rozbieżności merytorycznych, komórka wiodąca organizuje spotkanie uzgodnieniowe z udziałem właściwych komórek merytorycznych.
2. W przypadku nieusunięcia rozbieżności merytorycznych komórka wiodąca przedkłada sprawę do rozpatrzenia nadzorującemu ją członkowi Kierownictwa Urzędu.
§ 8.Komórka wiodąca przekazuje do wiadomości właściwym komórkom merytorycznym oraz LBB ostateczny plan działania Urzędu w danej sprawie, a następnie informację o jego wykonaniu oraz ewentualne komentarze.
§ 9.Komórka wiodąca powiadamia wszystkie osoby lub organizacje, które muszą zastosować się do działań, o których mowa w § 8, zgodnie z rozporządzeniem nr 216/2008, i przepisów wykonawczych do niego.
§ 10.1. LBB na podstawie informacji otrzymanych od komórki wiodącej opracowuje projekt notyfikacji przekazywanej do EASA, a w przypadku konieczności podjęcia wspólnych działań przekazywanej do nadzorów państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich lub do polskich lub międzynarodowych organizacji lotniczych jeżeli zgłosiły informację dotyczącą bezpieczeństwa będącą przedmiotem postępowania.
2. Projekt notyfikacji, o którym mowa w ust. 1, jest uzgadniany z komórką wiodącą oraz podlega akceptacji Wiceprezesa właściwego ds. standardów lotniczych.
§ 11.1. LBB przekazuje zaakceptowaną notyfikację do EASA, a w przypadku konieczności podjęcia wspólnych działań do nadzorów państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich lub do polskich lub międzynarodowych organizacji lotniczych jeżeli zgłosiły informację dotyczącą bezpieczeństwa.
2. Notyfikacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana do wiadomości komórki wiodącej oraz właściwych komórek merytorycznych.
3. Korespondencja wewnętrzna oraz z podmiotami, o których mowa w ust. 1, może być prowadzona w drodze poczty elektronicznej.
Rozdział 3.
Identyfikacja i przekazywanie do EASA SSI
§ 12. 1. Komórki wiodące i komórki merytoryczne mogą zidentyfikować SSI w trakcie analizowania, zgodnie z obowiązującymi w Urzędzie procedurami wewnętrznymi, informacji dotyczących bezpieczeństwa pochodzących ze źródeł określonych w § 3.
2. Jeżeli komórka merytoryczna, podczas analizowania informacji dotyczącej bezpieczeństwa uzna, że zawierają one informację, która może być zakwalifikowana jako SSI – niezwłocznie przekazuje ją do komórki wiodącej.
3. Dla celów identyfikacji SSI pochodzących ze źródła, o którym mowa w § 3 pkt 2, komórką wiodącą jest LBB.
§ 13.1. SSI, o których mowa w § 12 ust. 3, mogą w szczególności wynikać z:
1) analiz bezpieczeństwa w zakresie zdarzeń lotniczych;
2) danych z poszczególnych zdarzeń, dla których EASA jest właściwą władzą lotniczą, spełniających warunki zgłoszenia określone w ust. 4.
2. Wyniki analiz bezpieczeństwa zawierają dokładny opis zagrożenia bezpieczeństwa, w tym analizowany stan faktyczny, wskazanie osób i organizacji zaangażowanych w analizowane zagrożenie bezpieczeństwa oraz typ wykonywanej operacji.
3. Wyniki analiz bezpieczeństwa powinny ponadto zawierać w szczególności:
1) informacje na temat istniejących w obowiązujących przepisach z zakresu lotnictwa cywilnego sposobów zabezpieczenia przed możliwymi negatywnymi konsekwencjami danego zagrożenia bezpieczeństwa;
2) wszelkie wprowadzone lub opracowane metody działania ograniczające skutki wystąpienia danego zagrożenia bezpieczeństwa;
3) zalecenia w stosunku do przyszłych działań mających ograniczyć wystąpienie zagrożeń bezpieczeństwa;
4) każdy inny element, który komórka wiodąca uzna za istotny dla właściwej oceny przez EASA danego zagrożenia bezpieczeństwa.
4. W przypadku gdy zgłoszone zdarzenie lotnicze dotyczy organizacji lub produktów certyfikowanych przez EASA, SSI są przekazywane do EASA, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) istnieje obowiązek zgłoszenia zdarzenia przez jedną z następujących organizacji:
a) zatwierdzoną organizację produkującą zgodnie z podczęścią G rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. UE L 224 z 21.8.2012, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 748/2012”, lub organizację posiadającą zezwolenie wydane zgodnie z podczęścią F rozporządzenia nr 748/2012,
b) organizację posiadającą certyfikat typu, ograniczony certyfikat typu, uzupełniający certyfikat typu, autoryzację Europejskiej Normy Technicznej (ETSO), zatwierdzenie projektu poważnej naprawy lub każde inne stosowne zatwierdzenie, uznane za wydane na podstawie rozporządzenia nr 748/2012,
c) organizację zatwierdzoną zgodnie z częścią 145 i częścią 147 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1321/2014”, dla której EASA jest właściwą władzą lotniczą,
d) organizację, o której mowa w M.A.202 w części M rozporządzenia nr 1321/2014, dla której EASA jest właściwą władzą lotniczą,
e) organizację zatwierdzoną jako organizacja szkoląca pilotów i centra medycyny lotniczej, dla której EASA jest właściwą władzą lotniczą zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiającym wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, s. 1, z późn. zm.),
f) certyfikowaną organizację spoza terytorium EASA zapewniającą służby ATM/ANS o zasięgu ogólnoeuropejskim, dla której EASA jest właściwą władzą lotniczą zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz. Urz. UEL 271 z 18.10.2011, str. 15, z późn. zm.);
2) komórka wiodąca stwierdzi, że organizacja certyfikowana przez EASA, której dotyczy zdarzenie:
a) nie poinformowała o nim EASA, lub
b) nieprawidłowo zareagowała na zgłoszone zdarzenie, lub
c) nie zareagowała na zgłoszone zdarzenie.
§ 14.1. Jeżeli komórka wiodąca uzna, że dana informacja dotycząca bezpieczeństwa spełnia przesłanki SSI, opracowuje w zakresie swojej właściwości wstępny plan działania Urzędu.
2. W przypadku gdy SSI dotyczy również innych komórek merytorycznych, komórka wiodąca uzgadnia wstępny plan działania Urzędu z tymi komórkami merytorycznymi.
3. W przypadku wystąpienia w trakcie uzgodnień wewnętrznych, o których mowa w ust. 1, rozbieżności merytorycznych, komórka wiodąca organizuje spotkanie uzgodnieniowe z udziałem właściwych komórek merytorycznych.
4. W przypadku nieusunięcia rozbieżności merytorycznych komórka wiodąca przedkłada sprawę do rozpatrzenia nadzorującemu ją członkowi Kierownictwa Urzędu.
5. Komórka wiodąca przekazuje do wiadomości właściwym komórkom merytorycznym oraz LBB ostateczny plan działania Urzędu w danej sprawie, w formie w jakiej ma być on przekazany do EASA, a następnie informację o jego wykonaniu oraz ewentualne komentarze.
§ 15.1. LBB przygotowuje projekt pisma przewodniego do EASA zawierającego SSI wraz z ostatecznym planem działania Urzędu oraz przekazuje je do akceptacji Wiceprezesa właściwego ds. standardów lotniczych.
2. Zaakceptowane pismo wraz z ostatecznym planem działania Urzędu LBB przekazuje do EASA.
3. Pismo, o którym mowa w ust. 2, LBB przekazuje do wiadomości komórki wiodącej.
§ 16.Korespondencja wewnętrzna oraz zewnętrzna dotycząca SSI może być prowadzona w drodze poczty elektronicznej.
§ 17.1. LBB prowadzi ewidencję SSI przekazanych do EASA.
2. Wzór ewidencji SSI określa załącznik do decyzji.
3. LBB grupuje SSI przekazane do EASA.
4. Ewidencję SSI wraz z grupowaniem udostępnia się w intranecie Urzędu po usunięciu z niej, w uzgodnieniu z komórką wiodącą, danych sensytywnych.
Rozdział 4.
Przepisy końcowe
§ 18. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Ołowski |
Załącznik do decyzji Nr 7
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 27 stycznia 2015 r.
Ewidencja informacji mających istotny wpływ na bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego (SSI)
Lp. | Obszar lotnictwa cywilnego, którego dotyczy informacja i komórka wiodąca1 | Komórki merytoryczne współpracujące przy wypracowywaniu stanowiska2 | Treść SSI3 | Plan działania Urzędu w sprawie SSI4 | Data przekazania do EASA przez Urząd treści SSI i planu działania Urzędu w sprawie SSI | Data otrzymania informacji o reakcji EASA | Reakcja EASA na przekazane informacje |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
|
|
|
| ||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
|
|
|
|
|
1 Audytowany obszar (AIR/OPS/FCL/MED/FSTD/SAFA/ANS/lotniska/zgłaszanie zdarzeń) – komórka wiodąca (LTT/LOL/LPL/LOŻ/LTL/BDG/LBB)
2 Komórki merytoryczne (LTT/LOL/LPL/LOŻ/LTL/BDG/LBB/LER/LOB)
3 Treść uzgodnionej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego informacji mających istotny wpływ na bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego (SSI)
4 Uzgodniony w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego plan działania, o którym mowa w § 14 ust. 5 decyzji Nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie trybu postępowania w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w zakresie informacji dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, a w kolejnych wierszach, jeżeli EASA zgłosiła uwagi do zgłoszonego planu działania, ponownie uzgodniony plan działania Urzędu po uwagach EASA.