Decyzja ZUS nr 282 z dnia 17 lipca 2013 r., sygn. DI/100000/451/762/2013
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne - rekompensata pieniężna z tytułu rezygnacji w Pracowniczym Programie Emerytalnym
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1147 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 24 maja 2013 r. doręczonym dnia 28 maja 2013 r. (uzupełnionym w dniu 1 lipca 2013 r.) przez przedsiębiorcę .................. Sp. z o.o. z siedzibą w ............. w przedmiocie wliczenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe wartości wypłaconej pracownikom rekompensaty pieniężnej z tytułu rezygnacji z uczestnictwa w Pracowniczym Programie Emerytalnym.
Uzasadnienie
Dnia 28 maja 2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy ............ Sp. z o.o. z siedzibą w ............. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczący wliczenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe wartości wypłaconej pracownikom rekompensaty pieniężnej z tytułu rezygnacji z uczestnictwa w Pracowniczym Programie Emerytalnym. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 czerwca 2013 r. doręczonym w dniu 1 lipca 2013 r.
Wnioskodawca wskazał, iż utworzył na podstawie art. 10 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2004 r., Nr 116, poz. 1207 z późn. zm.) program w formie zakładowego funduszu emerytalnego. Fundusz został odpowiednio zgłoszony do organu nadzoru oraz zarejestrowany zgodnie z postanowieniami rozdziału 3 Pracowniczego Programu Emerytalnego (w dalszej części decyzji: PPE) i jako taki funkcjonuje na dzień złożenia wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Zasady funkcjonowania przedmiotowego Programu reguluje .............. z dnia ................... r. zawarta między Spółką a Reprezentacją Pracowników, Zakłada ona m.in. że spółka finansuje jedynie składkę podstawową do Funduszu. Jej wysokość zgodnie z ograniczeniem, o którym mowa w art. 24 ust. 2 PPE, wynosi wynagrodzenia uczestniczącego w przedmiotowym programie pracownika. Mając na uwadze fakt, że Program stanowi dodatkowy element wynagrodzenia i jako taki jest opisany w obowiązującym regulaminie wynagradzania, jego uczestnikami są jedynie pracownicy wnioskodawcy zatrudnieni w ramach stosunku pracy, którzy posiadają co najmniej -letni staż pracy w spółce. W myśl normy prawnej wynikającej z art. 12 ust, 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) składka podstawowa stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy i jako taka podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. A zatem, zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wnioskodawca działając jako płatnik tego podatku oblicza stosowną zaliczkę na podatek dochodowy od wartości składki przekazanej do Funduszu. Jednocześnie - zgodnie z art. 24 ust. 5 ustawy o PPE składka podstawowa nie jest wliczana do wysokości wynagrodzenia stanowiącego podstawę ustalenia obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne. Wnioskodawca, chcąc skorzystać z opcji wcześniejszego rozwiązania Programu zobligowany był do uzyskania pisemnej zgody Reprezentacji Pracowników. Zgodnie z treścią stosownego porozumienia pracodawca zaprzestanie prowadzenia PPE po upływie 6 miesięcznego okresu wypowiedzenia. W związku z udzieleniem stosownej zgody, a co za tym idzie likwidacji programu, pracownicy nabyli prawo do jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji programu. Idea owego zadośćuczynienia, jak i jego kalkulacja, jest bezpośrednio związana z realizacją dotychczasowych obowiązków pracodawcy. A mianowicie wysokość przedmiotowej wypłaty będzie kalkulowana dla każdego uczestnika programu osobno w oparciu o wielkość jego dotychczasowej składki podstawowej. Jednocześnie, okres składkowy, który może zabezpieczać przedmiotowa rekompensata wynosi maksymalnie 18 miesięcy.