Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23.12.2020, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.679.2020.1.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.679.2020.1.JM

Zgodnie z art. 18 ww. umowy polsko hiszpańskiej o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, otrzymywana przez Wnioskodawczynię emerytura z Polski jest opodatkowania wyłącznie w Hiszpanii, a zatem nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W związku z powyższym, od przedmiotowej emerytury nie powinny być odprowadzane w Polsce zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2020 r. (data wpływu 27 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania polskiej emerytury przez rezydenta Hiszpanii jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania polskiej emerytury przez rezydenta Hiszpanii.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 17 stycznia 2018 r. Wnioskodawczyni jest rezydentem Hiszpanii, () (potwierdzenie rejestracji i pobytu w języku hiszpańskim wydane przez Urząd Miasta w () Centralne Biuro Rejestru wraz z tłumaczeniem na język polski). W związku z powyższym, że Jej centrum interesów osobistych i gospodarczych, czyli ośrodek interesów życiowych znajduje się w Hiszpanii, a w Polsce przebywa mniej niż 183 dni w roku podatkowym Wnioskodawczyni jest rezydentem podatkowym i podlega obowiązkowi podatkowemu w Hiszpanii na podstawie Umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów, podpisanej w Madrycie dnia 15 listopada 1979 r. (Dz. U. z 1982 r., Nr 17, poz. 127). Jednocześnie w dalszym ciągu Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie. Obecnie jedynym źródłem dochodów Wnioskodawczyni jest emerytura wypłacana w Polsce, w związku z wykonywaniem w tym kraju pracy. Składki zdrowotne potrącane z emerytury odprowadzane są do Hiszpanii. Staż pracy Wnioskodawczyni w Polsce wynosił ponad 40 lat, z czego 21 lat to staż pracy w administracji skarbowej. Jednocześnie Wnioskodawczyni nadmienia, że od 14 września 2014 r. przebywała na zwolnieniu chorobowym do dnia 14 marca 2015 r., następnie przeszła na rentę rehabilitacyjną do dnia 5 marca 2016 r. a od tego dnia przeszła na świadczenie rentowe i nastąpiło rozwiązanie umowy o pracę w () Urzędzie Skarbowym w () (zawartą w dniu 1 stycznia 2004 r.). Następnie Wnioskodawczyni przeszła na emeryturę. Zgodnie z ustawą z dnia 23 grudnia 1999 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Wnioskodawczyni miała potrącane składki na fundusz emerytalny. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysokość emerytury wyliczył na podstawie kapitału początkowego (do 1999 r.) a od 2000 r. na podstawie wysokości odprowadzonych składek według obowiązującego wzoru. Nadmienić należy, że w Urzędzie Skarbowym nie miało wpływu na wysokość emerytury. Wnioskodawczyni podlegała pod ogólne zasady dotyczące każdego obywatela, czyli to co zostało potrącone z Jej wynagrodzenia, teraz jest wypłacane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00