Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 28.08.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.517.2020.1.ES, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.517.2020.1.ES

Zwolnienie z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym zamieszkałym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W 2016 r. na podstawie Rozkazu Personalnego Nr Dyrektora Departamentu Kadr MON z dnia ... Wnioskodawca został skierowany do pełnienia służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej - Dowództwo Sił Połączonych NATO z siedzibą w ... w ... ( - JFC ) na okres 3 lat tj. od 2016 r. do 2019 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 330, z póżn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony. Ponadto, z tytułu służby poza granicami państwa, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1578) na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalonej odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Należność zagraniczna była wypłacana przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w walucie EURO, przeliczana na PLN dla potrzeb fiskalnych zgodnie z kursem NBP i opodatkowana. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie zauważyć, że nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Dowództwo Sił Połączonych NATO () z siedzibą w ... w ..., w którym pełnił zawodową służbę wojskową, jest wielonarodową jednostką wojskową szczebla operacyjnego, wchodzącą w skład systemu dowodzenia Sojuszu Północnoatlantyckiego (tzw. ACO - Allied Command Operations). Misja tego Dowództwa i jego zadania zostały sformułowane podczas: Szczytu NATO w (...); Szczytu NATO w (...). Jednostka wykonuje zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z póżn. zm.), tj. bierze udział w operacjach i misjach pokojowych NATO i UE, wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu zadań w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. Dowództwo Sił Połączonych NATO w ... w latach 2016-2019 było w ciągłej gotowości do dowodzenia Siłami Odpowiedzi NATO w celu skrócenia czasu reakcji w przypadku prowadzenia operacji militarnej zgodnie z Artykułem 5. Traktatu Waszyngtońskiego lub również bez wykorzystania tego artykułu. Zadaniem Sił Odpowiedzi NATO jest obrona integralności terytorialnej krajów członkowskich, utrzymywanie pokoju, zwalczanie terroryzmu, zarządzanie kryzysowe oraz demonstracja obecności wojskowej w ramach odstraszania w wyznaczanym rejonie odpowiedzialności. Połączone Dowództwo NATO w ... na poziomie operacyjnym jest wykorzystywane jako Dowództwo Międzynarodowych Sił Wsparcia Bezpieczeństwa () i zajmuje się kierowaniem, wsparciem i koordynacją działań wojsk sojuszniczych w zakresie zwalczania terroryzmu w ramach misji: , ., , oraz misji . W wyżej opisanym Dowództwie Wnioskodawca pełnił zawodową służbę wojskową od 2016 r. do 2019 r. na stanowisku ... Na wyżej wymienionym stanowisku, do obowiązków Wnioskodawcy należało m.in. opracowanie analiz wywiadowczych wykorzystywanych w procesie przygotowania środowiska operacyjnego dla prowadzonych przez NATO operacji/misji w tym również tych o charakterze antyterrorystycznym. Wnioskodawca zajmował się również identyfikacją i monitorowaniem kluczowych symptomów pozwalających określić poziom zagrożenia oraz prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji kryzysowej w tym incydentów o charakterze terrorystycznym. Miało to istotne znaczenie dla zwiększenia zdolności Sił Odpowiedzi NATO (ang. NATO Response Force, NRF) do szybkiego reagowania na zagrożenia o charakterze hybrydowym oraz do podjęcia działań w ramach całego wachlarza operacji reagowania kryzysowego. Wnioskodawca nadmienia, że zajmowany przez Niego etat, zgodnie z wymaganiami na zajmowanym stanowisku służbowym (tzw: JD - Job Description) był stanowiskiem deployable zakładającym możliwość wysłania Wnioskodawcy w każdej chwili w rejon działań zbrojnych, operacji czy też misji wojskowej, w której NATO jest liderem lub członkiem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00