Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 05.08.2020, sygn. 0112-KDIL3.4012.376.2020.2.EW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.376.2020.2.EW

Prawo do odliczenia w całości podatku z faktur dokumentujących realizację inwestycji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia brak daty sporządzenia (data wpływu 5 czerwca 2020 r.) oraz pismem z dnia 30 czerwca 2020 r. (data wpływu 30 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację inwestycji pn.: jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację inwestycji pn.: . Wniosek został uzupełniony w dniu 5 czerwca 2020 r. o stosowne pełnomocnictwo oraz w dniu 30 czerwca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Zgodnie z przyjętą dotychczas praktyką Gmina buduje infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną służącą do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT w postaci świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Wybudowaną infrastrukturę wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej spółka komunalna Gminy Sp. z o. o. z siedzibą w ... (dalej: Spółka). Gmina posiada 100% udziałów w Spółce. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i z tytułu świadczonych usług dostawy wody i odbioru ścieków odprowadza do właściwego urzędu skarbowego podatek VAT należny. Budowanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej stanowi zadanie własne Gminy wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2020 r., poz. 713; dalej: ustawa o samorządzie gminnym) obejmujące sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych. Kilka lat temu Gmina przygotowała projekt budowlany i uzyskała pozwolenie na budowę dla inwestycji w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w miejscowości .... wraz z budową przepompowni ścieków, lokalnej oczyszczalni ścieków i stacji uzdatniania wód wraz z zasilaniem energetycznym projektowanych obiektów. Gmina podzieliła tę inwestycję na samodzielne etapy każdy z nich jest realizowany odrębnie, w ramach odrębnych zamówień i przetargów z uwzględnieniem indywidualnie pozyskanych dla każdego etapu źródeł dofinansowania oraz zasad otrzymania dotacji. Pierwszy etap obejmujący budowę kanalizacji sanitarnej w został już zrealizowany przez Gminę. Sieć kanalizacyjna została przez Gminę wydzierżawiona do na zasadach opisanych w interpretacji indywidualnej z dnia 4 grudnia 2017 r. W latach 2020-2021 Gmina zamierza zrealizować kolejny etap powyżej wskazanej inwestycji w zakresie budowy w przysiółkach miejscowości (dalej: sieć wodociągowa, wodociąg). Przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego są wyłącznie wydatki inwestycyjne dotyczące tego etapu prac. Celem planowanej operacji jest zapewnienie lepszych warunków życia społeczności wiejskiej poprzez budowę wodociągu. W wyniku przeprowadzonej inwestycji powstanie nowa sieć wodociągowa nowa studnia wiercona, przebudowane zostanie drenażowe ujęcie wody oraz stacja uzdatniania wody z hydrofornią. Realizacja operacji poprzez dostęp do wody pitnej i służącej do celów gospodarczych znacząco podniesie standard warunków bytowych i umożliwi funkcjonowanie na wyższym poziomie. Wodociąg będzie doprowadzać wodę do odbiorców w w przysiółkach , którzy po podłączeniu do sieci będą związani z umową na odpłatną dostawę wody do swoich posesji. Wydatki na budowę sieci wodociągowej będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę z podaniem jej numeru NIP zarejestrowanego dla celów VAT. Wydatki w tym zakresie będą obejmowały w szczególności roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów, dzięki którym powstanie nowy odcinek wodociągu, roboty w zakresie pogłębiana i pompowania dla instalacji do uzdatniania wody w celu odbudowy istniejącego ujęcia wody, wykonanie zbiorników na wodę w stacji uzdatniania wody i hydroforni oraz usługi wiertnicze w związku z wykonaniem studni wierconej. Gmina poniesie również wydatki na roboty pomiarowe przy robotach ziemnych dla dróg w terenie pagórkowatym i górskim. Wszystkie wydatki służą wytworzeniu środka trwałego wodociągu w . Po wykonaniu tej części inwestycji będzie ona stanowić dla Gminy odrębny środek trwały o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN. Planowany termin zakończenia inwestycji to listopad 2021 r. Podłączenie mieszkańców i rozpoczęcie eksploatacji wybudowanej sieci wodociągowej rozpocznie się na moment oddania sieci do użytkowania. Na realizację przedmiotowego zadania Gmina pozyskała dofinansowanie ze środków zewnętrznych do kwoty netto wydatków w ramach operacji Gospodarka wodno-ściekowa, poddziałanie Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Tym samym dofinansowanie obejmie wyłącznie kwoty netto inwestycji, bez podatku VAT naliczonego. W umowie o przyznanie pomocy na budowę wodociągu Gmina jest zobowiązana potwierdzić, że w okresie trwałości projektu obejmującym 5 lat od wypłaty ostatniej transzy dofinansowania Gmina nie przeniesie posiadania (przykładowo w ramach umowy dzierżawy) lub prawa własności (przykładowo w ramach aportu) dofinansowanej sieci wodociągowej na rzecz podmiotu trzeciego czyli w tym przypadku w szczególności na rzecz .

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00