Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 03.06.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.272.2020.1.KC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.272.2020.1.KC

Zwolnienie przedmiotowe art. 21 ust. 1 pkt 83.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zgodnie z Rozkazem Personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej Nr z dnia r. pełnił służbę poza granicami państwa w Sojuszniczym Dowództwie Sił Powietrznych NATO, mającym siedzibę w , w okresie od dnia 1 sierpnia 2016 r. do dnia 31 lipca 2019 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 173, z późn. zm.), jako żołnierzowi pełniącemu służbę wojskową poza granicami państwa, przysługiwało Wnioskodawcy uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego Wnioskodawcy. Ponadto, z tytułu służby poza granicami państwa, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1578) - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Wysokość należności zagranicznej określona jest przy zastosowaniu odpowiedniego mnożnika stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, w którym żołnierz pełni służbę, na podstawie przepisów w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, wydanym na podstawie art. 30 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm.). Należność zagraniczna była wypłacana Wnioskodawcy przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w walucie Euro i była ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze w PLN było równolegle wypłacane przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Dodatkowo Wnioskodawca pragnie zaznaczyć że nie był członkiem służby zagranicznej oraz nie przebywał w trzyletniej podróży służbowej zagranicznej. Wnioskodawca pełnił służbę w Sojuszniczym Dowództwie Sił Powietrznych NATO w ... Jednostka ta jest Dowództwem Wielonarodowym NATO. Dowództwo to podlega bezpośrednio Dowództwu S. - jednemu z dwóch strategicznych dowództw NATO, jako Jednostka Sił Wielonarodowych na potrzeby wspólnej polityki bezpieczeństwa. X. jednocześnie pozostaje w łańcuchu dowodzenia NATO jako jeden z najistotniejszych elementów struktur wojskowych Sojuszu, stanowi bowiem między innymi centralny punkt dowodzenia operacjami powietrznymi NATO zarówno w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu. W czasie pokoju X. dowodzi, zarządza i planuje dwoma operacjami bojowymi NATO tj. misja Y. oraz Obrona przed pociskami balistycznymi terytorium NATO. Z charakteru jednostki wynika, że celem jej jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu oraz konfliktu zbrojnego. Jednostka jednocześnie wykonuje zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy z dnia lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.), tj. bierze udział w operacjach i misjach pokojowych NATO i UE, wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego Dodatkowo Siły Sojuszu są również wspierane przez X. w formie wspólnego planowania operacyjnego i wspólnych ćwiczeń, czyli dokładnie w ten sam sposób w jaki działają Polskie Kontyngenty Wojskowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00