Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 01.06.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.121.2020.2.KO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.121.2020.2.KO
Obowiązek skorygowania przez Wnioskodawcę odliczenia podatku VAT w związku z uiszczeniem zaliczki w sytuacji gdy nie dochodzi do dostawy towaru
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 lutego 2020 r. (data wpływu 17 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z 8 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku skorygowania przez Wnioskodawcę odliczenia podatku VAT w związku z uiszczeniem zaliczki w sytuacji gdy nie dochodzi do dostawy towaru jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 lutego 2020 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku skorygowania przez Wnioskodawcę odliczenia podatku VAT w związku z uiszczeniem zaliczki w sytuacji gdy nie dochodzi do dostawy towaru.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 31 marca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.121.2020.1.KO.
We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:
Spółka M S.C. (dalej: Spółka), w której Wnioskodawca jest wspólnikiem, w sierpniu 2019 r. wpłaciła firmie A (dalej: Kontrahent) zaliczkę w kwocie 69.454,02 zł. na poczet zakupu automatyki do central wentylacyjnych, zgodnie z zawartą między stronami umową. Na tę okoliczność Kontrahent będący czynnym podatnikiem VAT w tym samym miesiącu wystawił Spółce dwie faktury zaliczkowe z wykazanym podatkiem VAT w stawce 23%, z której Spółka odliczyła cały podatek VAT wykazując go jako podatek naliczony w deklaracji VAT-7 za sierpień 2019 r. Spółka chcąc dokonać realizacji zamówienia w miesiącu październiku 2019 roku musiała dokonać wpłaty na konto kontrahenta pozostałą kwotę zamówionego towaru aby w październiku mogła otrzymać towar. Przed dokonaniem płatności Spółka sprawdziła kontrahenta na białej liście. Z informacji tam umieszczonych wynikało, że kontrahent został wykreślony z rejestru czynnych podatników VAT dnia 25 października na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 2. Spółka niezwłocznie zwróciła się do kontrahenta z prośbą o skontaktowanie się ze swoim Urzędem Skarbowym celem wyjaśnienia sprawy. Kontrahent nie wywiązał się z umowy (nie dostarczył zamówionej automatyki do central wentylacyjnych), więc Spółka wystąpiła do niego o zwrot zaliczki. Kontrahent poinformował Spółkę o chwilowych kłopotach i o braku możliwości dostarczenia towaru oraz braku możliwości zwrotu zaliczki. Poprosił o możliwość spłaty zaliczki w ratach. Spółka odstąpiła od umowy w grudniu 2019 r. i zgodziła się przyjąć deklarację kontrahenta złożoną w grudniu 2019 r. W deklaracji Kontrahent zobowiązał się do spłaty zaliczki w następujących ratach po 6.000,00 zł. na ostatni dzień każdego miesiąca. Pierwsza rata zgodnie z deklaracją kontrahenta miała zostać wpłacona do 31 stycznia 2020 r. w wysokości 6.000,00 zł. kolejna do 29 lutego 2020 r. i tak, aż do całkowitej spłaty zaliczki. Ostatnia rata do spłaty została wyznaczona do dnia 31 grudnia 2020 r. i obejmuje ona końcową wartość nierozliczonej zaliczki w kwocie 3.454,02 zł.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right