Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 01.06.2020, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.211.2020.2.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.211.2020.2.JM
1. Odliczenie podatku naliczonego. 2. Uznanie za podstawę opodatkowania otrzymanej dotacji i uznanie ww. dotacji za wartość brutto.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. oraz uznania za podstawę opodatkowania dotacji otrzymanej z WFOŚiGW na realizację projektu i uznania kwoty otrzymanej dotacji za wartość brutto jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. oraz uznania za podstawę opodatkowania dotacji otrzymanej z WFOŚiGW na realizację projektu i uznania kwoty otrzymanej dotacji za wartość brutto.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2020 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dodatkową opłatę.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i ubiega się o dotację na realizację projektu pn. , dotacja ma pochodzić ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zadanie wymienione we wniosku jest zadaniem własnym Gminy, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446). Podstawa prawna działania art. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250) oraz ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r., poz. 1232). Usuwanie odpadów zawierających azbest wykonywane będzie przez firmę wyłonioną w postępowaniu. Gmina nabywa usługi we własnym imieniu a faktury za wykonanie usługi wystawiane będą na Wnioskodawcę. Całkowity zakres prac realizowany przez firmę będzie obejmował pakowanie, transport i utylizację odpadów zawierających azbest z posesji mieszkańców Gminy osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Utylizacja odpadów zawierających azbest polegać będzie na umieszczeniu tych odpadów na składowisku odpadów niebezpiecznych. Efektem realizacji projektu będzie usunięcie niebezpiecznych odpadów z terenu Gminy. W związku z realizacją zadań własnych Gmina ma możliwość pozyskać dotację, która może być na poziomie do 90% całkowitych kosztów zadania. Pozostałe 10% kosztów pochodzić będzie ze środków własnych Gminy, w związku z powyższym mieszkańcy Gminy nie będą zobowiązani do ponoszenia jakichkolwiek opłat, wkładu własnego. Dotacja otrzymana z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację ww. zadania będzie przyjęta jako dochód w budżecie Gminy. Ostatecznie otrzymane z WFOŚiGW środki będą stanowiły częściową refundację ponoszonych przez Gminę kosztów związanych z realizacją zadania własnego Gminy jako samorządu tj. zadania związanego z utrzymaniem porządku i czystości w Gminie. Wnioskodawca otrzymuje środki na zasadzie refundacji poniesionych kosztów, zatem nie ma możliwości niezrealizowania zadania i otrzymania dotacji. Wysokość dotacji nie zależy od ilości mieszkańców a od ilości usuniętego azbestu, a osoby fizyczne zakwalifikowane do zadania nie otrzymają żadnych środków finansowych. W związku z tym, że realizacja zadania wynika z obowiązków ustawowych nałożonych na Gminę, w trakcie realizacji projektu Gmina nie będzie zawierać umów z mieszkańcami Gminy na realizację ww. zadania. Po zakończeniu zadania Gmina otrzyma dofinansowanie będące częściową refundacją poniesionych kosztów. Uzupełnienie 0113-KDIPT1-3.4012.211.2020.1.JM 1. Gmina zamieściła informację dla mieszkańców na stronie Urzędu określając zainteresowanym mieszkańcom uczestnictwo w projekcie i warunki jakie muszą spełnić mieszkańcy poprzez złożenie wniosku na realizację zadania pn. . 2. Dofinansowanie nie będzie stanowiło dopłaty do ceny świadczonej usługi na rzecz mieszkańca, ale do ogólnej działalności Gminy. Gmina nie będzie mogła przeznaczyć przedmiotowego dofinansowania z WFOŚiGW na inny cel. Wynika to z charakteru dofinansowania, które przekazane zostanie Gminie w formie dotacji. Dotacje przeznaczone są na cele i zadania określone w umowach, pomiędzy podmiotem dotującym a przedmiotem dotowanym. Dofinansowanie przekazane zostanie na podstawie refundacji wydatków i nie można przeznaczyć go na inny cel. 3. Gmina pokryje wydatki związane z realizacją zadania, tj. demontaż, zbieranie, transport oraz utylizacja azbestu. 4. Gmina dokona wyboru na przedmiotową usługę w drodze ustawy o zamówieniach publicznych z dnia 29 stycznia 2004 PZP (Dz. U. 2019 r. poz. 1843) z zachowaniem uczciwej konkurencji. Wyboru wykonawcy usługi przedmiotowego zadania dokona Gmina. Do uzupełnienia do wniosku Wnioskodawca załącza potwierdzenie przelewu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right