Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16.03.2020, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.96.2020.1.KK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.96.2020.1.KK
Zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej (Eurokorpusu).
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2020 r. (data wpływu 21 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej (Eurokorpusu) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 stycznia 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej (Eurokorpusu).
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, posiadającym miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 19 czerwca 2015 r. Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Dowództwie Eurokorpusu, mającym siedzibę w Strasburgu we Francji, na okres od dnia () 2015 r. do dnia (.) 2018 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 173, z późn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578) na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Wysokość należności zagranicznej określona jest przy zastosowaniu mnożnika () stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, w którym żołnierz pełni służbę, na podstawie przepisów w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, wydanych na podstawie art. 30 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm.). Należność zagraniczna była wypłacana Wnioskodawcy przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w euro i była ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze w złotych wypłaca w czasie pełnienia przez żołnierza służby poza granicami państwa, Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Wnioskodawca nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w trzyletniej podróży służbowej zagranicznej. Wnioskodawca pełnił służbę w Eurokorpusie, który jest jednostką wojskową wielonarodową szczebla korpusu, utworzoną Traktatem Strasburskim z dnia 22 listopada 2004 r. (wszedł w życie 26 lutego 2009 r.), na podstawie art. 42 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (dawny art. 17) jako jednostka sił wielonarodowych na potrzeby wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE. Jednostka jednocześnie pozostaje w łańcuchu dowodzenia NATO, jako korpus szybkiego reagowania NATO. Z charakteru jednostki wynika, że celem jej jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego. Jednostka jednocześnie wykonuje zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo, określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), tj. bierze udział w operacjach i misjach pokojowych NATO i UE, wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego (w ramach funkcjonowania grup bojowych Unii Europejskiej i sił szybkiego reagowania NATO NRF). Eurokorpus, na poziomie operacyjnym jest wykorzystywany jako Dowództwo Sił (FHQ) dla grup bojowych UE lub jako Dowództwo Misji w ramach operacji wojskowych UE. W latach 2015-2017 Eurokorpus wydzielał personel do Dowództwa Misji UE w Mali i Republice Środkowoafrykańskiej. Jednocześnie w związku z wprowadzeniem na terytorium Francji stanu wyjątkowego (na skutek zagrożenia terrorystycznego), personel Eurokorpusu wzmacniał francuską operację antyterrorystyczną SENTINELLE (w latach 2015-2018). Siły sojusznicze są również wspierane przez Eurokorpus w formie wspólnego planowania operacyjnego i wspólnych ćwiczeń, czyli dokładnie w ten sam sposób w jaki działają Polskie Kontyngenty Wojskowe. W związku z tym, zgodnie z opisanym stanem faktycznym oraz z intencjami ustawodawcy, które zawarte są w odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z upoważnienia ministra na interpelację nr 18928 w sprawie wyrażenia stanowiska na temat zwolnienia z podatku świadczeń otrzymywanych przez żołnierzy wykonujących zadania poza granicą państwa (z dnia 12 lipca 2013 r.) oraz zgodnie z wyjaśnieniami Ministra Obrony Narodowej opisanymi w piśmie z dnia 27 grudnia 2006 r., znak: 200/1368-4/06/DP/RS oraz z dnia 13 marca 2007 r., znak: 200/1368-5/06/, oraz w związku z pełnieniem przez Wnioskodawcę służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej (Eurokorpus) utworzonej i mającej na celu stałe wzmacnianie sił państwa i sił sojuszniczych, za jaką należy uznać Eurokorpus, należność zagraniczna, którą Wnioskodawca otrzymał w okresie pełnienia służby w jednostce Eurokorpus, podlega zwolnieniu od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm). Jak powołuje w swojej odpowiedzi na interpelacje nr 18928 Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów z upoważnienia Ministra, zgodnie z art. 6. ust. 1 ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa, w skład jednostek wojskowych wykonujących zadania poza granicami państwa wchodzą żołnierze w czynnej służbie wojskowej oraz pracownicy wojska. Z kolei, jak wynika z wyjaśnień Ministra Obrony Narodowej (pismo z dnia 27 grudnia 2006 r., znak: 200/1368-4/06/DP/RS oraz z dnia 13 marca 2007 r., znak: 200/1368-5/06/DP), w skład jednostki wojskowej wchodzą zarówno żołnierze realizujący zadania na rzecz tej jednostki, jak również wykonujący zadania w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych. Zatem, w każdym przypadku, w którym żołnierz wchodzi w skład jednostki wojskowej użytej poza granicami państwa, stosownie do postanowień ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, bądź też akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom, świadczenie przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw (z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby), korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od tego, czy pełnienie zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa odbywa się na podstawie wyznaczenia, czy skierowania do pełnienia tej służby. Powyższe stanowisko zgodne jest zarówno z literalnym brzmieniem omawianej normy prawnej, jak i intencjami ustawodawcy, a także z wyjaśnieniami Ministra Obrony Narodowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right