Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 05.03.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.20.2020.1.MP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.20.2020.1.MP
Brak możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego na realizowaną inwestycję w ramach projektu ()
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 stycznia 2020 r. (data wpływu 15 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego na realizowaną inwestycję w ramach projektu () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 stycznia 2020 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego na realizowaną inwestycję w ramach projektu ().
We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:
Gmina () zrealizuje zadanie (), w ramach (). We wniosku o dofinansowanie realizacji projektu Gmina ujęła podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych i po zakończeniu zadania Gmina nie będzie wynajmowała modernizowanych pomieszczeń celem osiągnięcia zysku. Są to pomieszczenia ogólnodostępne, służące do działalności edukacyjnej (przedszkole) i kulturalnej (biblioteka). Termin realizacji zadania przypada na okres od 02.01.2019 roku do 30.06.2020 roku. Koszty realizacji opisane we wniosku o dofinansowanie w ramach działania RPO Województwa () na lata 2014-2020 dotyczą jednego zadania i są opodatkowane stawką VAT 23%. Inwestycja objęta przedmiotowym projektem nie będzie generować żadnych przychodów a jej realizacja służy zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i jest zgodny z prowadzoną przez gminę działalnością publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Inwestycja jest realizowana w zakresie zadań własnych Gminy nałożonych przez ustawę o samorządzie gminnym, obejmujących utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 15). Gmina jest organem władzy publicznej zgodnie z art. 2 Ustawy z 8 marca 1990 o samorządzie gminnym Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591 ze zm. W związku z realizacją projektu jego efekty nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tym samym nie ma i nie będzie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina () nie będzie mogła odzyskać podatku VAT poniesionego na realizowane zadanie w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), gdzie nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wówczas gdy beneficjent nie ma możliwości prawnych obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym Gmina () prosi o wydanie interpretacji czy istnieją prawne przesłanki do odliczenia zapłaconego podatku VAT zawartego w fakturach związanych z realizacją opisanego projektu realizowanego z udziałem środków unijnych. Wyliczenie proporcji za 2017 rok zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT wynosi 87,20 % przy prewspółczynniku 2,16%.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right