Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18.12.2019, sygn. 0112-KDSL2-2.4012.5.2019.1.EW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL2-2.4012.5.2019.1.EW

Prawo do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2019 r. (data wpływu 5 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina () (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek, VAT). Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019 r., poz. 506; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należą między innymi sprawy: a) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, b) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, c) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, d) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina realizuje projekt pn. () (dalej również: projekt, operacja). Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację operacji ze środków Unii Europejskiej Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Przedmiotem operacji jest wykonanie remontu elewacji budynku przy ul. () w () wraz z rekonstrukcją pierwotnego ganku oraz budową podjazdu dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach. Gmina wystąpiła o uzyskanie dofinansowania do kwoty brutto ponoszonych wydatków związanych z realizacją projektu co oznacza, że Gmina uznaje podatek VAT od ponoszonych kosztów projektu za niemożliwy do odliczenia jako wydatek kwalifikowany w ramach operacji. W konsekwencji Gmina uznaje wszystkie wydatki na projekt za kwalifikowane. Wydatki Gminy w ramach realizowanego zadania obejmowały: 1) remont elewacji, 2) odtworzenie odróbek dekarskich dachu, wykonanie nowych rur spustowych oraz rynien dachu, 3) ewentualna korekta detali pokrycia dachowego, które mogą być naruszone w trakcie wykonywania prac elewacyjnych, 4) likwidacja wtórnego ganku w elewacji frontowej, 5) rozbiórka stropu ganku, 6) rozbiórka ścian ganku do poziomu murów pierwotnego tarasu, 7) montaż nowego okna oraz drzwi wejściowych w odtwarzanej elewacji frontowej (w części parterowej budynku), 8) odtworzenie tarasu oraz wykonanie schodów zewnętrznych, 9) wykonanie pochylni dla osób niepełnosprawnych przy elewacji wschodniej. Celem realizowanego projektu jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich poprzez odrestaurowanie obiektu zabytkowego wpisanego do rejestru zabytków z wykorzystaniem na działalność publiczną. W związku z realizacją projektu Gmina otrzymała zasadniczo faktury VAT wystawione na Gminę z podaniem jej numeru NIP dla celów VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Gmina zawarła z wykonawcami umowy cywilnoprawne. Gmina uznała podatek VAT naliczony od kosztów ponoszonych na projekt za wydatek kwalifikowany w ramach złożonego oświadczenia VAT stanowiącego element wniosku o przyznanie pomocy. Zdaniem Gminy w związku z planowanym wykorzystaniem budynku Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT ani w całości, ani w części od ponoszonych wydatków. Ponoszone wydatki będą miały charakter wydatków inwestycyjnych, a efekty projektu będą stanowić dla Gminy środek trwały o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN. Gmina planuje, że niezwłocznie po zakończeniu inwestycji obejmującej remont elewacji budynku z rekonstrukcją pierwotnego ganku oraz budową podjazdu dla osób niepełnosprawnych budynek będzie udostępniany w następujący sposób: pomieszczenia znajdujące się na parterze budynku wykorzystywane będą na potrzeby Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w () (dalej: GOPS), pomieszczenia znajdujące na piętrze budynku zostaną bezpłatnie udostępnione na podstawie umowy użyczenia na rzecz A z siedzibą w () (dalej: A w () oraz Zarządowi Ochotniczej Straży Pożarnej (dalej: OSP). Gmina nie będzie pobierać opłat za korzystanie z budynku nie będą pobierane opłaty za wynajem/dzierżawę pomieszczeń, nie będą pobierane opłaty za zużycie mediów (woda i ścieki), a także teren nie będzie wykorzystywany do świadczenia usług udostępniania miejsc reklamowych ani żadnych innych odpłatnych świadczeń. Innymi słowy, zrealizowany projekt nie będzie w żaden sposób generował dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które skutkowałyby powstaniem zobowiązania w podatku VAT należnym. Wydatki ponoszone na projekt będą związane wyłącznie z wykonywaniem nieodpłatnie przez Gminę zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 15 i 17 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie zamierza zmieniać sposobu funkcjonowania budynku przez okres co najmniej 10 lat od dnia oddania do użytkowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00