Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14.11.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.531.2019.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.531.2019.1.AP

Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2019 r. (data wpływu) uzupełnionym w dniu 27 września i 28 października 2019 r. (daty wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniach 27 września i 28 października 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina otrzymała interpretację indywidualną NR, z dnia.,w której stwierdzono, że Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ., pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. Gmina, zwana dalej Wnioskodawcą, jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT, numer NIP. Jest także osobą prawną - jednostką samorządu terytorialnego. Wnioskodawca, od 2018 roku, jest w trakcie realizacji projektu, który to projekt stanowi w ostatnich latach priorytet w walce z odpadami niebezpiecznymi ze względu na zagrożenie zdrowia ludzi i ochronę środowiska. Realizacja projektu jest zgodna z założeniami Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy przyjętego uchwałą Nr Rady Gminy z dnia 23 czerwca 2016 roku. Program ten określa warunki sukcesywnego usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy. Zakłada się, że zagadnienie usuwania azbestu z obszaru Gminy będzie procesem długoterminowym, rozłożonym na lata 2018 - 2021. Gmina uzyskała dofinansowanie realizacji projektu pn. (dalej: projekt) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.2. Gospodarka odpadami dla poddziałania: 5.2.2. Gospodarka odpadami. Całkowity koszt projektu to zł brutto, w całości są to koszty kwalifikowane. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany. Projekt finansowany będzie z dwóch źródeł: budżet Gminy oraz środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, stanowiące 95% kosztów kwalifikowanych, tj. zł. Obecnie koszty zabezpieczenia, i w dalszej kolejności usuwania wyrobów zawierających azbest, ciążą na właścicielu nieruchomości, na terenie której się znajdują. Jednakże ze względu na duże koszty w zakresie demontażu i utylizacji wyrobów azbestowych zaleca się udzielanie pomocy mieszkańcom. Duże koszty dla właścicieli prowadzą do złej gospodarki wyrobami azbestowymi podczas demontażu i utylizacji, co stanowi zagrożenie dla zdrowia mieszkańców i środowiska przyrodniczego. Głownie nieprawidłowości jakie mogą powstać to składowanie odpadów w miejscach do tego nieprzystosowanych. W związku z tym, żeby zapobiec zagrożeniom Gmina w dalszym ciągu powinna uwzględniać w budżecie środki na pomoc mieszkańcom w utylizacji azbestu. Brak udzielania pomocy, będzie sprzyjać powstawaniu dzikich wysypisk, co w rezultacie zwiększy koszty ciążące na Gminie (koszty postępowań administracyjnych i usuwania nielegalnych wysypisk odpadów). Dlatego ważne jest, aby pomoc w utylizacji azbestu była udzielana na bieżąco - wg potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców. Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń w środowisku i zmniejszy ryzyko rozprzestrzeniania się niebezpiecznego odpadu jakim są wyroby azbestowe, czego efekt najbardziej bezpośrednio odczują mieszkańcy tych części Gminy, w których realizowany będzie projekt. Poprawa jakości środowiska dzięki rezultatom inwestycji przyczyni się do poprawy stanu środowiska na terenie Gminy, zmniejszy zagrożenie degradacji walorów przyrodniczo-krajobrazowych, oraz podniesie atrakcyjność obszaru dla mieszkańców, turystów i inwestorów. Wyroby zawierające azbest zgodnie rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2003 r. (Dz. U. 2003, nr 192, poz. 1876), muszą zniknąć do 2032 r. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest, (Dz. U. Nr 71, poz. 649, z późn. zm.) odpady zawierające azbest powinny być składowane na składowiskach odpadów niebezpiecznych lub na wydzielonych częściach składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne albo na podziemnych składowiskach odpadów niebezpiecznych. Planowany do realizacji projekt wynika bezpośrednio z obowiązującego na terenie Gminy programu likwidacji azbestu przyjętego Uchwałą Nr Rady Gminy z dnia 23 czerwca 2016 r. Projekt adresowany jest do wszystkich mieszkańców Gminy, którzy posiadają na terenie swoich nieruchomości wyroby zawierające azbest oraz są zobligowani do jego usunięcia do roku 2032, w zależności od określonego stopnia pilności. Zaplanowano w ramach projektu usunięcie wyrobów zawierających azbest ze 145 nieruchomości na terenie Gminy w ilości 568 Mg. Gmina nie zawiera umów z poszczególnymi osobami fizycznymi na wykonanie prac w ramach programu. Realizacja ww. zadania będzie możliwa poprzez usuwanie odpadów zgromadzonych na posesjach po wejściu w życie przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U., Nr 71, poz. 649 z późn. zm.), demontaż pokryć dachowych wykonanych z elementów zawierających azbest wraz z transportem zdemontowanych pokryć na składowisko odpadów niebezpiecznych z terenu Gminy. Wykonawca realizowanej usługi został wybrany w ramach przeprowadzonego postępowania przetargowego. Prace zdjęcia azbestu, transportu i jego unieszkodliwienia są wykonywane przez firmę posiadającą odpowiednie zezwolenia na wykonywanie tego typu zadań. Zakres rzeczowy projektu obejmuje bezpieczny demontaż, profesjonalny transport i bezpieczną utylizację wyrobów zawierających azbest w wyznaczonych do tego miejscach. W zakres zadania wchodzi prowadzenie nadzoru inwestorskiego nad zakresem rzeczowym projektu. Wybór inspektora nadzoru nastąpił w trybie rozeznania konkurencyjnego. Planowana jest także realizacja działań polegających na:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00