Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 04.09.2019, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.305.2019.2.MW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.305.2019.2.MW
Ustalenie podstawy opodatkowania z tytułu otrzymanego dofinansowania. Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanego dofinansowania. Udokumentowanie otrzymanego dofinansowania.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2019 r. (data wpływu 12 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu otrzymanego dofinansowania;
- momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanego dofinansowania;
jest prawidłowe;
- udokumentowania otrzymanego dofinansowania;
jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Wniosek uzupełniono w dniu 28 sierpnia 2019 r. o brakującą, należną opłatę za wydanie interpretacji indywidualnej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej również jako A) jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, działającą na podstawie ustawy z dnia () oraz statutu nadanego zarządzeniem Ministra (...). A realizuje zadania administracji rządowej w zakresie doradztwa rolniczego, na zasadach określonych w ustawie (). Ustawa stanowi, że jednostki doradztwa rolniczego realizują działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy, ośrodki wojewódzkie w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego: 1) prowadzą szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich, w szczególności w zakresie: a) stosowania nowoczesnych metod agrotechnicznych, hodowli oraz przetwórstwa rolno-spożywczego, b) rozwiązywania problemów technologicznych i organizacyjno-ekonomicznych gospodarstw rolnych, c) rachunkowości w gospodarstwach rolnych, d) rolnictwa ekologicznego, e) rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, f) unowocześniania wiejskiego gospodarstwa domowego, g) ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych lub zagranicznych, h) modernizacji gospodarstw rolnych, poprawy jakości artykułów rolno-spożywczych ich przetwórstwa oraz wzmocnienia pozycji rolników na rynku, i) zarządzania gospodarstwem rolnym, j) promocji produktów lokalnych i regionalnych; 2) prowadzą działalność informacyjną wspierającą rozwój produkcji rolniczej; 3) prowadzą działalność w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich; 4) udzielają pomocy rolnikom i innym mieszkańcom obszarów wiejskich w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy, o której mowa w pkt 1 lit. g; 5) prowadzą analizy rynku artykułów rolno-spożywczych i środków produkcji oraz gromadzą i upowszechniają informacje rynkowe w tym zakresie; 6) mogą prowadzić doświadczalnictwo odmianowe w ramach porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego; 7) upowszechniają metody produkcji rolniczej i stylu życia przyjaznych dla środowiska; 8) podejmują działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, ekologicznego i funkcjonalnego urządzania gospodarstwa rolnego; 9) upowszechniają rozwój agroturystyki i turystyki wiejskiej oraz prowadzą promocję wsi jako atrakcyjnego miejsca wypoczynku; 10) współdziałają w realizacji zadań wynikających z programów rolno-środowiskowych oraz programów działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych; 11) prowadzą analizy przemian w zakresie poziomu jakości produkcji rolniczej i funkcjonowania gospodarstw rolnych oraz upowszechniają wyniki tych analiz w pracy doradczej. Ponadto, stosownie do art. 4 ust. 3 tej ustawy, jednostki doradztwa rolniczego realizują zadania z zakresu doradztwa rolniczego, o których mowa w ust. 1 i 2, nieodpłatnie. Działalność statutowa A, określona w art. 4 ust. 2 cytowanej ustawy, finansowana jest z dotacji celowej, przyznawanej na podstawie umowy zawartej z Ministrem (...), w oparciu o art. 150 ustawy z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 585 z późn. zm.), otrzymanej z budżetu państwa, w tym na wynagrodzenia dla pracowników i utrzymanie jednostki. Ponadto, Wnioskodawca może uzyskiwać dofinansowanie tej działalności z funduszy europejskich bądź z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawca w ramach realizowanej działalności statutowej, po przeprowadzeniu postępowania o udzieleniu zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, zawarł w dniu () r. z B (dalej jako B), trzy umowy o przyznaniu pomocy (dalej jako Umowy). Zawarte przez A Umowy określają prawa i obowiązki Stron związane z realizacją operacji w zakresie świadczenia usług doradczych odbiorcom tych usług zgodnie z programami doradczymi w ramach poddziałania (...) objętego Programem. Umowy definiują pojęcie operacji jako: realizację przez A na rzecz odbiorcy usług doradczych w ramach poddziałania (...) trzyletnich programów doradczych wskazanych w opisie przedmiotów zamówienia, stanowiącym załącznik nr 1 do Umów, zgodnie z ofertą, specyfikacją istotnych warunków zamówienia, umową, przepisami odrębnymi oraz kryteriami ustanowionymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz w sposób pozwalający na osiągnięcie celów działania (...), określonych w tym Programie. Operacja zgodnie z Umowami wpisuje się w cel szczegółowy działania (...). Operacja ma być realizowana przez A w etapach określonych Umowami. Pojęcie Programu jest zdefiniowane w Umowach jako Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, o którym mowa w Komunikacie Ministra (...) z dnia 21 maja 2015 r. o zatwierdzeniu przez Komisję Europejską Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz adresie strony internetowej, na której został on zamieszczony (M.P. poz. 541), z uwzględnieniem jego zmian. Z kolei przez pojęcie programu doradczego, zgodnie z Umowami oznacza to: trzyletni program doradczy wskazany w OPZ (OPZ - opis przedmiotu zamówienia będący częścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia), który składa się z trzech usług doradczych świadczonych zgodnie z metodyką doradzania, o których mowa w art. 52 ust. 5 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków z C w ramach Programy Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 627). Natomiast przez pojęcie usług doradczych, zgodnie z Umowami rozumie się usługi świadczone odbiorcy usług doradczych w ramach programu doradczego, zgodnie z metodyką doradzania, o których mowa w art. 52 ust. 5 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków z C w ramach Programy Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 627) dalej jako Usługi. Odbiorcami usług doradczych zgodnie z Umowami są aktywni zawodowo rolnicy w rozumieniu artykułu 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE. L 2013 Nr 347, str. 608), prowadzący gospodarstwo rolne, którego siedziba położona jest na obszarze realizacji operacji. Usługi doradcze zgodnie z Umowami świadczone mają być przez A w powiatach województwa wskazanych w danej Umowie. Każda z Umów jest identyczna w swojej treści, a różnice polegają na różnym obszarze terytorialnym wykonywania Usług. Wnioskodawca zgodnie z Umowami zobowiązany jest m.in. do zapewnienia doradców wpisanych na określoną Umowami listę, którzy mają wykonywać Usługi (dalej jako Doradcy). W zakresie Usług jakie mają być świadczone przez A zgodnie z Umowami, przewiduje się: 1. Analizę sytuacji produkcyjno-ekonomicznej gospodarstwa rolnego; 2. Rachunkowość w gospodarstwie rolnym; 3. Uczestnictwo w systemach jakości lub systemie rolnictwa ekologicznego, w tym pomoc w podejmowaniu decyzji o przystąpieniu do programu Responsible Care oraz pomoc w realizacji programu Responsible Care. Wnioskodawca zgodnie z Umowami zobowiązany jest również do badania opinii rolników na temat jakości usług doradczych oraz opinii dot. jakości świadczenia Usług przez Doradców. Przedmiotowy wniosek Wnioskodawca składa ponownie (pierwotny wniosek z dnia (...) r.), w zakresie uzyskania odpowiedzi dot.: - ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu otrzymanego dofinansowania, - momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanego dofinansowania, - udokumentowania otrzymanego dofinansowania, w związku z upływem terminu w wezwaniu z dnia (...) r., znak sprawy nr: (...).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right