Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 01.08.2019, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.295.2019.1.AS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.295.2019.1.AS
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późń. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina () (w okresie od 2 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r.) jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadanie pod nazwą Usuwanie wyrobów zawierających azbest () współfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego () na lata 2014-2020. Zadanie polega na odbiorze zdemontowanych wyrobów zawierających azbest od mieszkańców z terenu gminy i przekazanie tychże wyrobów do utylizacji. Wykonawca prac został wyłoniony przez Gminę z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji. Poza środkami z dotacji z EFRR na realizację zadania Gmina przeznacza środki własne, w proporcji 15% (dofinansowanie EU na poziomie 85%).
Wysokość dofinansowania nie jest uzależniona od ilości mieszkańców biorących udział w zadaniu. Wnioskodawca rozlicza się z Instytucją Zarządzającą w () z otrzymanych środków finansowych w trakcie realizacji zadania poprzez składanie okresowych wniosków o płatność. Uczestnicy projektu (mieszkańcy) nie wnoszą na rzecz Gminy żadnych opłat z tytułu realizacji zadania. W analizowanym przypadku mamy do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, (tj. odpłatnym świadczeniem usług przez Gminę na rzecz mieszkańców, będących właścicielami nieruchomości, na których będą wykonywane prace w zakresie usunięcia wyrobów zawierających azbest), a nie z realizacją zadań własnych przez Gminę w charakterze organu władzy publicznej. Gmina bowiem nabędzie przedmiotowe usługi od wykonawców prac z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, zawierając umowę z wykonawcą na świadczenie ww. usługi, wchodzi w rolę podmiotu świadczącego usługę. Sam fakt, że Gmina nie będzie zawierała z mieszkańcami umów na realizację ww. zadania, nie powoduje, że Gmina w tym przypadku będzie działać jako organ publiczny realizujący zadania własne. Trzeba również zauważyć, że to Gmina (a nie właściciele nieruchomości) dokonała wyboru wykonawcy prac dotyczących zadania związanego z usuwaniem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest z budynków stanowiących własność osób fizycznych oraz zawarta z wykonawcą umowę, przy czym na otrzymanych przez Gminę z tego tytułu fakturach, jako nabywca widnieje Gmina.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right