Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26.07.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.329.2019.1.KK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.329.2019.1.KK
Zastosowanie 0% stawki podatku dla pośrednictwa w zawieraniu usług turystycznych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2019 r. (data wpływu 6 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku dla pośrednictwa w zawieraniu usług turystycznych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku dla pośrednictwa w zawieraniu usług turystycznych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą A. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m. in. działalność agentów turystycznych (PKD 79.11.A) definiowana jako działalność polegająca na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawarł z Biurem Podróży w J. (KRS ) w dniu 4 stycznia 2011 r. umowę agencyjną, przedmiotem której jest zawieranie w imieniu tego biura umów dotyczących imprez turystycznych touroperatorów wymienionych w załączniku do umowy oraz do oferowania i udostępniania programów wycieczkowych i związanych z nimi usług. Umowa obejmuje wykonywanie czynności w ramach prowadzonej przez Agenta na swój rachunek działalności gospodarczej, jak i wyłącznie oferowanie oraz zawieranie przez Agenta umów dotyczących imprez turystycznych wymienionych w katalogach touroperatorów oraz w internetowym systemie rezerwacyjnym S. Przedmiotem działalności spółki Biuro Podróży jest działalność pośredników turystycznych (PKD 79.11.B). Przedmiotem działalności spółki jest także działalność organizatorów turystyki (PKD 79.12.Z) jak i działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane (PKD 79). Biuro podróży w stosunku do klientów Wnioskodawcy występuje jako pośrednik, w imieniu którego umowę, jako agent, zawiera Wnioskodawca. Przedmiotem tej umowy jest reprezentowanie klienta przez pośrednika wobec organizatora imprezy turystycznej w celu zawarcia umowy w przedmiocie udziału klienta w imprezie turystycznej. Biuro podróży w J. stoi na stanowisku, iż do rozliczeń między spółką a Wnioskodawcą nie może mieć zastosowania przepis art. 119 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. preferencyjna stawka podatku VAT 0% z uwagi na to, iż Wnioskodawcy nie można uznać za agenta turystycznego, jak i z uwagi na to, iż Biura Podróży nie można uznać za organizatora turystyki. Przepis art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje na szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki. Zgodnie z art. 119 ust. 7 ustawy usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Unii Europejskiej. Przepis art. 119 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy kolejnych ustępów nie wskazują na rozróżnienie między organizatorami imprez turystycznych a innymi biurami podróży, stanowią o nabywaniu usług dla bezpośredniej korzyści turysty. Zgodnie z art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2361) organizator turystyki to przedsiębiorca turystyczny, który tworzy i sprzedaje lub oferuje do sprzedaży imprezy turystyczne, bezpośrednio lub za pośrednictwem innego przedsiębiorcy turystycznego lub razem z innym przedsiębiorcą turystycznym, lub też przedsiębiorcę turystycznego, który przekazuje dane podróżnego innemu przedsiębiorcy turystycznemu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e. Przez agenta turystycznego należy rozumieć przedsiębiorcę turystycznego innego niż organizator turystyki, który na podstawie umowy agencyjnej sprzedaje lub oferuje do sprzedaży imprezy turystyczne utworzone przez organizatora turystyki. W poprzednim stanie prawnym, pod rządami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 1997 r., nr 133, poz. 884) pojęcie organizatora turystyki, agenta turystycznego, jak i pośrednika turystycznego brzmiały inaczej. Organizatorem turystyki był przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną, agentem turystycznym przedsiębiorca, którego działalność polega na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki posiadających zezwolenia w kraju lub na rzecz innych usługodawców posiadających siedzibę w kraju, zaś pośrednikiem turystycznym przedsiębiorca, którego działalność polega na wykonywaniu, na zlecenie klienta, czynności faktycznych i prawnych związanych z zawieraniem umów o świadczenie usług turystycznych (do dnia 1 lipca 2018 r ).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right