Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2019, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.264.2019.1.LZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.264.2019.1.LZ
Skutki podatkowe wypłaty środków zgromadzonych na rachunku otwartego funduszu emerytalnego oraz środków zaewidencjonowanych na subkoncie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w związku z podziałem majątku wspólnego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2019 r. (data wpływu 30 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty środków zgromadzonych na rachunku otwartego funduszu emerytalnego oraz środków zaewidencjonowanych na subkoncie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w związku z podziałem majątku wspólnego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego w zakresie skutków podatkowych wypłaty środków zgromadzonych na rachunku otwartego funduszu emerytalnego oraz środków zaewidencjonowanych na subkoncie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w związku z podziałem majątku wspólnego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca był uczestnikiem postępowania sądowego w przedmiocie podziału majątku wspólnego, które zostało zakończone wydaniem przez sąd postanowienia w przedmiocie podziału majątku wspólnego. W trakcie trwania wspólności ustawowej małżeńskiej współmałżonka Wnioskodawcy gromadziła na rachunku Otwartego Funduszu Emerytalnego środki, których wartość na dzień ustania wspólności ustawowej sąd ustalił na potrzeby podziału majątku, wskazując, że zgodnie z dyspozycją art. 31 § 2 ust. 3 Kodeks rodzinny i opiekuńczy niewątpliwie stanowią one składnik majątku dorobkowego byłych małżonków i podlegają podziałowi w postępowaniu o podział majątku wspólnego. Równocześnie sąd w toku procedowania ustalił, że 51,5% wartości jednostek uczestnictwa byłej małżonki Wnioskodawcy w OFE została zaewidencjonowana na subkoncie w Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zarządzanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (na skutek zmiany przepisów dotyczących OFE). Wnioskodawca w dacie wydania przez sąd orzeczenia kończącego postępowanie o podział majątku wspólnego korzystał z zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych - a zatem nie pobierał świadczenia z ZUS ani z KRUS. W orzeczeniu kończącym przedmiotowe postępowanie o podział majątku wspólnego sąd przyznał na rzecz Wnioskodawcy wartość połowy jednostek uczestnictwa w Otwartym Funduszu Emerytalnym, które zostały zgromadzone na rachunku OFE byłej małżonki Wnioskodawcy (drugiego uczestnika postępowania) według stanu, (tj. w kwocie ustalonej na dzień ustania wspólności ustawowej) - zgodnie z dyspozycją art. 31 § 2 ust. 3 Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Sąd uzasadniając wydane orzeczenie o podział majątku wspólnego podniósł, że rozliczenie tego składnika majątku wspólnego nie następuje kwotowo i powołał się w tym zakresie na treść art. 126 w zw. z art. 128 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 870) oraz art. 40e ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1778). W dalszej części uzasadnienia orzeczenia sąd wskazał, że w podziale składnika majątku wspólnego jakim są jednostki uczestnictwa w OFE mocą przepisów ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy, zostały zaliczone przez ustawodawcę do kategorii typowego składnika majątku podlegającego podziałowi w postępowaniu o podział majątku wspólnego (dorobkowego). Dalej sąd wskazał, że regulacja ta nie znajduje wyłączenia nawet w sytuacji, gdy drugi z uczestników postępowania nie jest członkiem OFE (tak jak w przedmiotowej sprawie), a taką sytuację przepisy wyraźnie regulują. Skoro Wnioskodawcy, na rzecz którego orzeczeniem sądowym o podziale majątku wspólnego przyznano wartość połowy jednostek uczestnictwa w OFE byłego współmałżonka, Wnioskodawca korzystał już z zaopatrzenia emerytalnego, tj. spełniał przesłanki określone w art. 129a ust. 1 pkt 2 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2018, poz. 1906), zgodnie z obowiązującymi przepisami przysługiwała Wnioskodawcy wypłata kwoty odpowiadającej wartości jednostek uczestnictwa, które zostały Mu przyznane w orzeczeniu sądowym o podział majątku wspólnego. Wnioskodawca po uprawomocnieniu się orzeczenia o podziale majątku wspólnego wystąpił do OFE i ZUS-u o wypłatę przyznanych Mu tym orzeczeniem środków stanowiących składnik majątku wspólnego i wypłatę taką otrzymał zarówno z OFE (na podstawie art. 129a ust. 1 pkt 2 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych jak i z ZUS - na podstawie art. 40e ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) w 2018 r. Następnie Wnioskodawca otrzymał z OFE informację, że zgodnie ze złożonym wnioskiem nastąpi na jego rzecz wypłata środków zgodnie z przedstawionym postanowieniem o podziale majątku dorobkowego, OFE powiadomi ZUS, że Wnioskodawca jest osobą na rzecz której zostanie dokonana jednorazowa wypłata środków zaewidencjonowanych na specjalnie do tego celu utworzonym rachunku w OFE (na podstawie art. 129a ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych) oraz wystawiona zostanie deklaracja PIT-8C. W dalszej kolejności Wnioskodawca otrzymał pismo z ZUS, który poinformował Wnioskodawcę, że otrzymał zawiadomienie z OFE, dokona na rzecz Wnioskodawcy jednorazowej wypłaty środków zaewidencjonowanych na subkoncie oraz wystawi deklarację PIT-8C, tj. deklaracji przedstawiającej inne przychody z tytułu których wypłacający nie pobiera zaliczki na podatek (zwolnionych z podatku). W pierwszym kwartale roku 2019 Wnioskodawca otrzymał zarówno z OFE jak i z ZUS deklaracje PIT-11 (informacja o przychodach z innych źródeł oraz dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w roku 2018), zamiast zapowiadanych przez ZUS i OFE PIT-8C. Nadesłanie tych deklaracji - zamiast deklaracji PIT-8C zarówno OFE jak i ZUS argumentowały zmianą przepisów, tj. wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2237). W obu nadesłanych Wnioskodawcy deklaracjach PIT-11 (z ZUS i z OFE) uzupełniona została część F, rubryka 75 o treści: wypłata z subkonta/wypłata środków z OFE - art. 129A ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, w rubryce 76 wskazano kwoty zrealizowanej wypłaty. Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na podstawie którego wypełnieniu podlega część F deklaracji PIT - 11). Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right