Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31.05.2019, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.170.2019.1.GM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.170.2019.1.GM
Transakcja sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości wraz z prawem własności znajdującego się na niej budynku nieczynnej stacji transformatorowej będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2019 r. (data wpływu 3 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości wraz z prawem własności znajdującego się na niej budynku nieczynnej stacji transformatorowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości wraz z prawem własności znajdującego się na niej budynku nieczynnej stacji transformatorowej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ramach prowadzonej egzekucji planuje sprzedaż w drodze licytacji prawa wieczystego użytkowania nieruchomości położonej w X, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą stanowiącą działkę gruntu numer 3/17 o powierzchni 23 009 m położoną w obrębie ewidencyjnym () wraz z prawem własności znajdującego się na nieruchomości budynku stanowiącym odrębny od gruntu przedmiot własności. Przez nieruchomość przebiega droga o nawierzchni asfaltowej, wzdłuż której zlokalizowane są nieczynne latarnie uliczne. Droga zapewnia dojazd do firmy funkcjonującej na sąsiedniej nieruchomości (służebność gruntowa przejścia i przejazdu). Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów powierzchnia drogi wynosi 1011 m. Na terenie nieruchomości znajdują się urządzenia melioracyjne zapobiegające podmakaniu terenu. Nieruchomość jest zabudowana budynkiem niemieszkalnym, murowanym, wolnostojącym, parterowym o powierzchni zabudowy 53 m, wybudowanym w 1984 r. Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków budynek posiada numer ewidencyjny 3/17;2, rodzaj wg KŚT pozostałe budynki niemieszkalne, klasa wg PKOB pozostałe budynki niemieszkalne, główna funkcja stacja transformatorowa. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka położona jest na terenie oznaczonym symbolem UC teren wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Pismem z dnia 12 października 2018 r. dłużna spółka poinformowała Komornika, że z tytułu nabycia nieruchomości przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nieruchomość nie była wykorzystywana na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, spółka nie poniosła wydatków na ulepszenie budynku znajdującego się na nieruchomości. Jednocześnie podała, że budynek znajdujący się na działce jest urządzeniem doprowadzającym energię elektryczną i w związku z tym nie należy do części składowych nieruchomości, a tym samym nie należy do spółki, gdyż zgodnie z art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego wchodzi on w skład przedsiębiorstwa energetycznego. Zgodnie z powołanym przepisem urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Z informacji zebranych przez biegłego powołanego do sporządzenia opinii w zakresie oszacowania wartości nieruchomości wynika jednak, że budynek nie jest wyposażony w instalacje. Dodatkowo, pismem z dnia 20 listopada 2018 r., Y poinformowała, że ewentualne urządzenia, które mogą być zainstalowane w budynku nie są jej własnością i nie wchodzą w skład przedsiębiorstwa energetycznego zgodnie z art. 49 § 1 kc. Na podstawie decyzji Prezesa () Y pełni funkcję niezależnego operatora systemu dystrybucyjnego (OSD) zarządzającego sieciami dystrybucyjnymi na terenie północnej i środkowej części kraju, w tym m.in. na terenie województwa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right