Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24.04.2019, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.85.2019.2.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.85.2019.2.AP

Określenie momentu powstania obowiązku podatkowego dla dostawy towarów przesyłanych za pośrednictwem firmy kurierskiej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2019 r. (data wpływu 14 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla dostawy towarów przesyłanych za pośrednictwem firmy kurierskiej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla dostawy towarów przesyłanych za pośrednictwem firmy kurierskiej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 kwietnia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 16 kwietnia 2019 r.)

Wnioskodawca jest spółką cywilną prowadzącą na terytorium Polski pozarolniczą działalność gospodarczą, która polega m.in. na sprzedaży produktów kosmetycznych i wyrobów medycznych za pośrednictwem sklepu internetowego. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.; dalej zwanej ustawą o VAT), u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), które często dostarczane są do odbiorców za pośrednictwem firm kurierskich (dalej także firm przewozowych). Dostawy realizowane są na podstawie zamówień składanych za pośrednictwem sklepu internetowego prowadzonego przez Wnioskodawcę. Na podstawie złożonego zamówienia przygotowywany jest towar do wysyłki, a następnie wystawiana jest faktura. Nabywcy mają możliwość uiszczenia zapłaty za zamawiane towary jako: przedpłaty przed wysyłką towarów albo za pobraniem, opłacając zamówienie w momencie odbioru towaru od kuriera bądź w punkcie odbioru osobistego u Wnioskodawcy, jak również przelewem w terminie określonym na fakturze. Dodatkowo, nabywcy mają możliwość zapłaty za zamawiane towary w systemie A. Towary sprzedawane przez Wnioskodawcę, nabywca może odebrać osobiście z magazynu jego firmy lub zamówić dostarczenie za pośrednictwem firmy przewozowej, z którą Wnioskodawca zawarł umowę (aktualnie jest to jedna firma przewozowa i nabywca nie ma wyboru przewoźnika). Na podstawie złożonego zamówienia, Wnioskodawca zobowiązuje się do dostarczenia towaru do miejsca wskazanego przez nabywcę, bądź to bezpośrednio do siedziby nabywcy, bądź do innego miejsca wskazanego przez nabywcę. Przy większych dostawach koszty transportu ponosi sprzedawca (Wnioskodawca), przy mniejszych obciążany jest nabywca (koszty transportu dokumentowane są jako osobna pozycja na fakturze). Wnioskodawca współpracuje z firmami kurierskimi na ogólnych zasadach, tj. stroną w postępowaniu odszkodowawczym czy reklamacyjnym w razie utraty towaru przez kuriera, jest Wnioskodawca. W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, nie są zawierane umowy regulujące dostawy towarów pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcą. Natomiast w sklepie internetowym prowadzonym przez Wnioskodawcę obowiązuje Regulamin, który nie zawiera jednak zapisów dotyczących momentu przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla celów podatku od towarów i usług (dalej także podatek VAT), w sytuacji, gdy towary wydawane są przewoźnikowi w ostatnich dniach miesiąca, natomiast do nabywcy są dostarczane na początku następnego miesiąca. Wniosek odnosi się wyłącznie do sytuacji, kiedy płatność za zamówiony towar Wnioskodawca otrzymuje po przekazaniu go przewoźnikowi i wystawieniu faktury potwierdzającej sprzedaż towaru, to jest w następujących przypadkach: 1) Towary sprzedawane są przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy, który dokonuje płatności za towar, po jego dostarczeniu, a dostawa towarów następuje za pośrednictwem firmy kurierskiej dostawa towarów z odroczonym terminem płatności; 2) Towary sprzedawane są przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy, który dokonuje płatności za towary w momencie ich dostarczenia przez firmę kurierską dostawa towarów za pobraniem; 3) Towary sprzedawane są przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy, który dokonuje płatności za towary w systemie A, a Wnioskodawca otrzymuje płatność po wydaniu towaru przewoźnikowi celem jego dostawy dla nabywcy dostawa towarów w systemie A. Wnioskodawca w przyszłości będzie dokonywać dostaw towarów na rzecz przedsiębiorców i konsumentów (nabywców) w sposób odpowiadający przedstawionemu wyżej stanowi faktycznemu (zdarzenie przyszłe), z uwzględnieniem zawarcia przez Wnioskodawcę umów z więcej niż jedną firmą przewozową.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00