Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30.11.2018, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.274.2018.1.PK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.274.2018.1.PK

Opodatkowanie nabycia w ramach transakcji łańcuchowej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 września 2018 r. (data wpływu 1 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia w ramach transakcji łańcuchowej jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia w ramach transakcji łańcuchowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym również dla celów transakcji unijnych (VAT UE). W maju 2018 r. Wnioskodawca złożył zamówienie na dostawę towarów - filtrów elektronicznych u kontrahenta niemieckiego- podatnika podatku od wartości dodanej. Niemiecki kontrahent w maju br. wystawił fakturę zaliczkową na całość kwoty (przedpłata 100%). Na fakturze wskazał swój numer identyfikacyjny poprzedzony skrótem "DE" oraz numer NIP Wnioskodawcy nadany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Faktura została wystawiona w walucie euro ze stawką 0% bez żadnych dodatkowych adnotacji. Wnioskodawca uiścił zgodnie z przesłaną fakturą zaliczkową całość kwoty należnej za zamówienie. Wnioskodawca w związku z przedpłatą (zaliczką) nie ujął tej transakcji dla celów podatku VAT, ponieważ zaliczka miała dotyczyć wewnątrzwspólnotowej dostawy. Kontrahent niemiecki nie poinformował Wnioskodawcy, iż zamówiony towar zostanie przesłany ze Stanów Zjednoczonych Ameryki - wiedzę o tym fakcie Wnioskodawca uzyskał dopiero w czerwcu br., kiedy to agencja celna F. poinformowała Wnioskodawcę, iż towar jest do odbioru z portu lotniczego X. i Wnioskodawca zobowiązany jest do zapłaty cła oraz podatku VAT. Jak wynika z dokumentu celnego (poświadczone złoszczenie celne PZC z dnia 06.07.2018r.) nadawcą przesyłki (eksporterem) jest podmiot amerykański (dostawca niemieckiego kontrahenta), który do towarów dołączył dokument- fakturę (tzw. commercial invoice) na kwotę niższą aniżeli uiszczona przez Wnioskodawcę niemieckiemu kontrahentowi i wyrażoną w dolarach amerykańskich. Na podstawie ww. dokumentu agencja celna obliczyła zobowiązanie z tytułu cła i podatek VAT, które to Wnioskodawca uiścił w dnia 19.07.2018 r. Jak wynika z dokumentów dostawa była realizowana na zasadach FCA wg Incoterms 2010 miejsce w USA. Zgodnie z powołaną regułą: sprzedający dostarcza towar do przewoźnika lub innej osoby wyznaczonej przez kupującego na swoim terenie (tak było w tym przypadku) lub w innym wskazanym miejscu. FCA wymaga od sprzedającego dokonanie odprawy celnej w eksporcie. Odprawę w imporcie dokonuje kupujący. Ponadto zgodnie z tą regułą ryzyko związane z towarem przechodzi na nabywcę w momencie wydania towaru przewoźnikowi czyli w niniejszym przypadku dostawa miała miejsce jeszcze w USA (przejęcie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel). Wyboru przewoźnika dokonał kontrahent niemiecki, który poza tą okolicznością nie uczestniczył w procesie przewozu towaru z USA do Polski. Miejscem wysyłki towarów były Stany Zjednoczone Ameryki a miejscem docelowym Polska gdzie nastąpiło wprowadzenie towarów na obszar celny Unii Europejskiej. W związku z dostawą kontrahent niemiecki wystawił fakturę VAT, na której wskazał "no subject to VAT" (nie podlega VAT) wskazując, jako walutę euro, przy czym kwota odpowiadała tej z faktury zaliczkowej z maja. Na prośbę Wnioskodawcy niemiecki kontrahent wyjaśnił, iż zamówił towar u amerykańskiego kontrahenta, przy czym to ten amerykański kontrahent był odpowiedzialny za transport (tj. przekazanie towarów przewoźnikowi i dokonanie odprawy eksportowej) a kwota wskazana na dokumencie -fakturze (commercial invoice) odpowiada cenie, jaką uiścił niemiecki kontrahent na rzecz amerykańskiej firmy (zapłata na rzecz amerykańskiej firmy miała miejsce w czerwcu przed dostawą do Polski). Wnioskodawca wskazuje, że schemat transakcji przedstawia się następująco: Wnioskodawca składa zamówienie u niemieckiego kontrahenta, który z kolei zamawia towar w amerykańskiej firmie, przy czym towar transportowany jest z USA do Polski przez amerykańską firmę z pominięciem niemieckiego kontrahenta. Towar fizycznie nigdy nie trafił do niemieckiego kontrahenta a wszelkich czynności w imporcie dokonywał Wnioskodawca.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00