Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 05.07.2018, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.283.2018.1.BK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.283.2018.1.BK
Mechanizm odwrotnego obciążenia.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w związku z nabyciem usługi instalacji kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w związku z nabyciem usługi instalacji kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych.
We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.
Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pod numerem .pn. .. Projekt realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ..na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej 4 Energia przyjazna środowisku, Działanie 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE. Wartość dofinansowania nie przekroczy 85% kosztów kwalifikowanych projektu. Inwestycja dotyczy montażu:
- 141 instalacji płaskich kolektorów słonecznych na budynku lub na gruncie,
- 41 instalacji płaskich paneli fotowoltaicznych typu on-grid na powierzchni pochylonej, płaskiej lub pionowej.
Projekt zlokalizowany zostanie na terenie wszystkich 13 miejscowości Gminy. Rezultatem przeprowadzonych działań będzie uruchomienie 182 systemów OZE wykorzystywanych docelowo przez prywatne gospodarstwa domowe do procesów wsparcia produkcji energii elektrycznej i cieplnej (na potrzeby podgrzewania c.w.u.) w oparciu o promieniowanie słoneczne. Projekt obejmuje również koszty studium wykonalności wraz z projektami grupowymi, nadzór inwestorski oraz promocję projektu. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizowanym projektem pn. .. wystawiane będą przez wykonawców na Gminę. Organem odpowiedzialnym za zrealizowanie projektu będzie wyłącznie Gmina. Gmina na pokrycie wkładu własnego zawarła wstępne umowy cywilno-prawne, zgodnie z którymi właściciele budynków mieszkalnych wpłacą środki na pokrycie wkładu własnego - zakładanych kosztów instalacji. Po okresie utrzymania trwałości projektu czyli po upływie 5 lat od otrzymania ostatniej płatności, instalacje zostaną protokolarnie przekazane mieszkańcom - właścicielom posesji na własność. W zawartej umowie z właścicielami budynków między innymi jest mowa o użyczeniu części nieruchomości np. dachów zabudowań mieszkalnych, części wewnętrznych budynków, niezbędnych do montażu instalacji OZE. Przez okres trwałości właścicielem instalacji będzie Gmina. Na ten okres Gmina nieodpłatnie użyczy właścicielom nieruchomości instalację OZE do zaspokojenia potrzeb socjalno- bytowych gospodarstw domowych i korzystania z niej zgodnie z przeznaczeniem. W momencie przeniesienia własności instalacji właściciel budynku nie będzie ponosił już żadnych kosztów wobec Gminy, a więc Gmina nie osiągnie z tego tytułu żadnych przychodów, przekazanie po okresie trwałości uczestnikowi instalacji OZE będzie uregulowane odrębną umową. Prace budowlane/montażowe na budynkach będą wykonywane w ramach termomodernizacji tych budynków. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Środki z dofinansowania w wysokości do 85% kosztów kwalifikowanych wpłyną na konto Gminy. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców (właścicieli budynków) mają charakter obowiązkowy. Realizacja inwestycji czyli montaż kompletnych instalacji solarnych i fotowoltaicznych będzie uzależniona od wpłat dokonanych przez poszczególnych mieszkańców. Panele słoneczne i fotowoltaiczne w zależności od możliwości montowane będą na dachach, elewacjach jednorodzinnych budynków mieszkalnych lub na gruncie. Powierzchnia prywatnych budynków mieszkalnych, na których będą zamontowane instalacje solarne i fotowoltaiczne nie przekracza 300 m . Wytworzona energia elektryczna z instalacji fotowoltaicznych wykorzystywana będzie wyłącznie w budynku mieszkalnym. Budynki mieszkalne, na których będą montowane instalacje solarne i fotowoltaiczne są zaliczane do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług. Gmina po przeprowadzonym postępowaniu przetargowym w dniu 11 maja 2018 r. podpisała umowy z wykonawcami na dostawę i montaż instalacji kolektorów słonecznych oraz paneli fotowoltaicznych na terenie Gminy. Wykonawcy oświadczyli, iż są czynnymi podatnikami VAT. Otrzymanie interpretacji podatkowej rzutuje na prawidłowe wystawienie faktury i zapłatę wynagrodzenia zgodnie z zasadami dotyczącymi odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o podatku VAT). Zgodnie z proponowanym harmonogramem realizacji projektu pierwszy odbiór wykonanych prac nastąpi do końca czerwca bieżącego roku. Do bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac polegających na zamontowaniu i uruchomieniu instalacji solarnych i fotowoltaicznych przez faktycznego wykonawcę będzie uprawniona Gmina, która również przeprowadzi odbiór końcowy i podpisze końcowy protokół odbioru. Ponadto w ramach projektu Gmina zobowiązana jest do przeprowadzenia procedur i wybór wykonawców na pozostałe działania projektowe tj.: inspektor nadzoru, promocja projektu, opracowanie Studium wykonalności i dokumentacji projektowej, wykonanie aplikacji internetowej. Wszelkie faktury związane z wykonywanym projektem będą wystawiane na Gminę, montaż instalacji będzie dokonywany na budynkach, gruncie należącym o mieszkańców Gminy - osób fizycznych, będących uczestnikami projektu. Właścicielami instalacji przez okres trwałości będzie Gmina. Wpłaty mieszkańców na wkład własny w projekcie wnoszone będą na podstawie faktury wystawianej przez Gminę za dostawę i montaż kolektorów solarnych, instalacji fotowoltaicznych. (Klasyfikacja PKWiU tak jak przy dostawie i montażu instalacji solarnych i fotowoltaicznych wykonana przez faktycznego wykonawcę). Usługa objęta zakresem umowy pomiędzy Gminą a wykonawcą usługi na rzecz mieszkańców, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) to 43.22.12.0 - Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz 43.21.10.2 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych (tutaj: montaż paneli fotowoltaicznych). Gmina informuje, że w wykazie usług o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) w załączniku nr 14 pod poz. 23 znajduje się symbol PKWiU 43.21.10.2 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych (tutaj: montaż paneli fotowoltaicznych) oraz pod poz. 25 znajduje się symbol PKWiU - 43.22.12.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) wszystkie budynki na których montowane będą kolektory słoneczne i panele fotowoltaiczne mają klasyfikację 1.11.111.1110 tj. Budynki mieszkalne jednorodzinne.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right