Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28.03.2018, sygn. 0112-KDIL3-3.4011.45.2018.2.KP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3-3.4011.45.2018.2.KP

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi interpretacja art. 22 ust. 9b pkt 4 ustawy pdof, jakie koszty uzyskania należy stosować u operatorów dźwięku realizatorów dźwięku, reżyserów dźwięku w radiu.

Przedmiotem prawa autorskiego jest utwór. Został on zdefiniowany w ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jako każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Efektem pracy operatorów, reżyserów dźwięku w radiu realizatorów dźwięku są utwory słowno-muzyczne fonogramy. Dokonują oni utrwalenia dźwięków (zjawisk akustycznych) w rozumieniu art. 94 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z tym przepisem utrwalenie powinno być rozumiane jako kwalifikowana postać ustalenia, której wynikiem jest powstanie materialnego nośnika nagrania, umożliwiającego odtworzenie nagranego dźwięku lub służącego do dalszego zwielokrotnienia. Utrwalenie utworu może nastąpić równocześnie z jego ustaleniem lub później. Z punktu widzenia ochrony prawnoautorskiej utrwalenie utworu jest już aktem jego zwielokrotnienia, jednocześnie moment utrwalenia początkuje bieg ochrony. Przedmiotem nagrania może być przede wszystkim warstwa dźwiękowa wykonania utworu, mogąca stanowić już samodzielny przedmiot ochrony, tj. artystyczne wykonanie (np. nagrania koncertów, występów kabaretów, realizacja słuchowiska radiowego czy reportażu). Skoro operatorzy dźwięku w radiu realizatorzy dźwięku są twórcami, koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw powinny być określane w wysokości 50% uzyskanego przychodu. Jednak art. 22 ust. 9b pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych że koszty te mają zastosowanie do przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności w dziedzinie produkcji audiowizualnej reżyserów, scenarzystów, operatorów obrazu i dźwięku, montażystów, kaskaderów; nie wymienia wprost operatorzy dźwięku w radiu realizatorów dźwięku. Stąd wątpliwości jak naliczać koszty uzyskania przychodu w tej grupie zawodowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00