Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15.12.2017, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.429.2017.2.OA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.429.2017.2.OA
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego użyczenia nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 21 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2017 r. (data wpływu 13 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego użyczenia nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego użyczenia nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji. Wniosek uzupełniono w dniu 13 grudnia 2017 r. o brakującą należną opłatę oraz prawidłowy podpis elektroniczny na złożonym wniosku.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina posiada osobowość prawną, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 446). Gmina na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (tj. Dz. U. z 1998 r. nr 96, poz. 603, z późn. zm.) stanowi jednostkę samorządu terytorialnego, przez co, zgodnie z art. 16 ust. 2 oraz art. 163 Konstytucji, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej oraz wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów władzy publicznej. W swoich działaniach organy samorządu korzystają ze środków prawnych właściwych władzy państwowej. Gmina realizuje zadania należące do właściwości samorządu gminnego. Zadania te zostały określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gdzie mowa, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9). W myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, zadania publiczne wykonywane są przez Wnioskodawcę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. Zadania Gminy w zakresie kultury i promowania środowiska artystycznego są wykonywane między innymi przez samorządową instytucję kultury: Centrum Sztuki (), dalej: CS. Instytucja ta została powołana do życia uchwałą Rady Miejskiej, co oznacza, że organizatorem jej działalności jest Gmina, a Prezydent Miasta sprawuje nad nią nadzór i zapewnia jej odpowiednie warunki działania. CS posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Siedzibą CS jest budynek (), który wraz z założeniem parkowym wpisany jest do rejestru zabytków, prowadzonego przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, (Decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków). Powyższa nieruchomość stanowi własność Gminy i została przekazana CS na mocy umowy użyczenia, zawartej na czas nieokreślony. Przy czym, zgodnie z postanowieniami umowy użyczenia, bez zgody użyczającego biorący w użyczenie nie może oddać rzeczy użyczonej osobie trzeciej do używania, z wyłączeniem umów o charakterze okazjonalnym, tj. o okresie obowiązywania nie dłuższym niż 48 godzin. Stroną wszystkich umów dotyczących nabywania przez CS mediów (zakup energii elektrycznej, wody itp.) jest CS, Gmina nie otrzymuje od CS żadnych należności tytułem zwrotu poniesionych przez siebie na rzecz CS kosztów użytkowania przedmiotowej nieruchomości.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right