Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2017, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.652.2017.1.AJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.652.2017.1.AJ
Czy od 1 lipca 2017 r. naliczanie i pobieranie opłaty partycypacyjnej z tytułu obsługi Międzyzakładowej Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej pobieranej od innych jednostek samorządu terytorialnego lub zakładów pracy, których pracownicy przynależą do Kasy korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2017 r. (data wpływu 15 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych obsługą Międzyzakładowej Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych obsługą Międzyzakładowej Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiat jest czynnym podatnikiem VAT. Po centralizacji rozliczeń, Powiat rozlicza należy podatek VAT w imieniu swoich jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Jedną z nich jest Zespół Szkół (powiatowa jednostka budżetowa). W ramach ww. jednostki od wielu lat funkcjonuje Międzyzakładowa Pracownicza Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa (dalej Kasa). Kasa prowadzona jest na podstawie art. 39 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1881 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych... (Dz. U Nr 100, poz. 502 z późn. zm.). Do Kasy przynależą pracownicy innych jednostek organizacyjnych Powiatu, ale także pracownicy innych zakładów pracy z terenu Powiatu, niebędących powiatowymi jednostkami organizacyjnymi (przede wszystkim szkół prowadzonych przez gminy). Podstawą działania Kasy na rzecz pracowników tych ostatnich są porozumienia zawierane pomiędzy Zespołem Szkół reprezentowanym przez Dyrektora Zespołu jako jednostką prowadzącą Kasę, a poszczególnymi gminami lub zakładami. Na mocy porozumień, Zespół Szkół zobowiązuje się tworzyć warunki administracyjne do funkcjonowania Kasy oraz administrować ją. Na tej podstawie Kasa zarządza wyodrębnionymi funduszami kas zakładowych dla poszczególnych jednostek (innych niż jednostki organizacyjne Powiatu), których pracownicy korzystają z Kasy i pośredniczy w udzielaniu pożyczek na rzecz tych pracowników. W praktyce, każda jednostka, która zdecydowała się powierzyć w ten sposób organizację kasy zapomogowej dla swoich pracowników Kasie, posiada w niej wyodrębnione subkonto (fundusz). Kasa udziela pożyczek bezpośrednio na rzecz pracowników tej jednostki (podpisując z tymi pracownikami umowy o pożyczki we własnym imieniu i wypłacając im środki), a następnie egzekwuje spłatę pożyczek.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right