Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10.07.2017, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.218.2017.1.JP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.218.2017.1.JP

Czy Gminie Miasto xxx finansującej inwestycję w części ze środków własnych, środków Marszałka Wojewódzkiego oraz odpłatności mieszkańców miasta xx będzie przysługiwało pełne prawo (w 100 %) do odliczenia podatku naliczonego w fakturach dokumentujących zakupy związane z utrzymaniem i budową instalacji OZE na budynkach mieszkalnych po dokonaniu centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2017 r. (data wpływu 10 maja 2017 r.) uzupełnionym w dniu 7 lipca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn.: xxx - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2017 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 7 lipca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto xxx w związku z planowaną inwestycją xxx jest zainteresowana Programem z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.1. Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2014-2020, tj. otrzymaniem dofinansowania z EFRR. Powyższe przedsięwzięcie obejmować będzie montaż około 100 instalacji do produkcji energii elektrycznej i cieplnej pochodzącej ze źródeł odnawialnych, w tym fotowoltaicznych o mocy nie większej niż 5 kWp oraz instalacji solarnych, umieszczonych na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych. Przedsięwzięcie realizowane będzie w całości na obszarze miasta xxx w jego granicach administracyjnych, objętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, w kilku punktach miasta w obrębie osiedli domów jednorodzinnych. Tereny, na których realizowany będzie montaż instalacji to przede wszystkim rozproszona zabudowa mieszkaniowa. Nie przewiduje się zmiany sposobu użytkowania istniejących terenów w związku z zamierzeniem inwestycyjnym. Panele solarne oraz fotowoltaiczne montowane będą na pokryciach dachowych poszczególnych obiektów. Pozostała część systemów do produkcji energii elektrycznej i cieplnej pochodzącej ze źródeł odnawialnych stanowić będzie wewnętrzną instalację budynków objętych projektem. Rezultatem projektu będzie zwiększenie wykorzystania energii pochodzących ze źródeł odnawialnych na potrzeby gospodarstw domowych oraz ograniczenie zapotrzebowania na konwencjonalne nośniki energii. Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, m.in. pyłu zawieszonego PM 10 i PM 2,5 będącej następstwem produkcji energii elektrycznej i cieplnej wytwarzanej ze źródeł konwencjonalnych. Głównym celem projektu jest popularyzowanie wśród mieszkańców postaw proekologicznych oraz upowszechnianie wykorzystania alternatywnych metod pozyskiwania energii. Nieruchomości, na których realizowany będzie projekt, są zagospodarowane poprzez zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Powyższe nieruchomości objęte są miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Planowane przedsięwzięcie jest zgodne z zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obecnie obiekty objęte niniejszym projektem korzystają z energii pochodzącej z sieci energetycznej. Instalacje solarne montowane będą na budynkach ogrzewanych paliwem stałym, tj. węglem oraz miałem węglowym. Podmiotem realizującym projekt będzie Gmina Miasto xx. Pomiędzy Gminą, a osobami fizycznymi zostaną zawarte umowy cywilnoprawne, dotyczące warunków zobowiązań związanych z montażem i użytkowaniem instalacji do produkcji energii ze źródeł odnawialnych dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych, z której wynikać będzie, że mieszkańcy poniosą co najmniej 30% wartości bezzwrotnych kosztów kwalifikowanych projektu, nie więcej niż 70% to fundusze unijne oraz wkład własny Gminy. Mieszkańcy, zgodnie z treścią umów, oświadczą, że posiadają pełne prawo do dysponowania nieruchomością, na której przewiduje się realizację przedmiotowego projektu oraz zobowiązani są do udostępniania jej do prowadzenia prac projektowych i budowlanych. Energia/ źródło energii wytworzone w związku z udziałem w projekcie wykorzystane będzie wyłącznie na potrzeby gospodarstwa domowego. Gmina w ramach zawartych z mieszkańcami umów cywilnoprawnych nie przenosi własności instalacji OZE. Umowy te wprost stwierdzają, że w okresie ich obowiązywania instalacje pozostają własnością Gminy, a mieszkańcy dostaną je jedynie do korzystania zgodnie z ich przeznaczeniem do zakończenia trwania umowy. Z treści umów wynika jednocześnie, iż dopiero wraz z upływem okresu trwania umowy, instalacja zostanie przekazana mieszkańcowi na własność. W konsekwencji należy uznać, że realizując swoje zobowiązania wobec mieszkańców wynikające z umów, Gmina nie dokonuje dostawy towarów w rozumieniu przepisów o VAT. W okresie obowiązywania umów nie dochodzi do przeniesienia własności instalacji na rzecz mieszkańców. Jednocześnie Gmina bezsprzecznie wykonuje określone w umowach świadczenia na rzecz mieszkańców. W szczególności Gmina zobowiązała się do zabezpieczenia rzeczowej realizacji projektu, na którą ma się składać wyłonienie wykonawcy instalacji oraz nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami prawo zamówień publicznych, ustalenie harmonogramu montażu instalacji, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, przeprowadzanie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe projektu. Gmina zobowiązała się również do przekazania ogniw fotowoltaicznych i paneli solarnych mieszkańcom do korzystania. Tym samym w oparciu o art. 8 ust. 2a ustawy o VAT należy stwierdzić, że mamy w tym przypadku do czynienia ze świadczeniem usług przez Gminę na rzecz mieszkańców. Przedmiotową usługą jest usługa modernizacji budynku, na którą składa się w szczególności montaż instalacji oraz przekazanie jej właścicielowi do korzystania. Innymi słowy Gmina przyjmie rolę inwestora w ramach projektu i nabędzie od wybranego przez siebie wykonawcy usługę wykonania instalacji OZE we wskazanych przez nią budynkach. Powyższe prace Gmina zleci wykonawcy we własnym imieniu, jednakże na rzecz mieszkańców, gdyż to oni ostatecznie korzystają z instalacji. W tej sytuacji, zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT przyjmuje się, że Gmina sama otrzymała i wyświadczyła usługę. Planowany termin realizacji zadania - kwiecień 2017 r. - czerwiec 2018 r. Gmina Miasto xxx jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji, których została powołana spoza VAT, jak również czynności podlegające VAT, na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Gmina Miasto xxx z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00