Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 09.05.2016, sygn. IPPB4/4511-315/16-2/MS1, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB4/4511-315/16-2/MS1

Czy wypłacona rekompensata może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2016 r. (data wpływu 15 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty rekompensaty jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty rekompensaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 31 stycznia 2015 r. rozwiązano z Wnioskodawcą stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników na mocy porozumienia stron, w rozumieniu ustawy z dnia 13 marca 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania stosunków pracy (Dz. U. Nr 90, poz. 844, z późn. zm.) w ramach Programu Dobrowolnych Odejść (przyjętego uchwałą Zarządu Spółki z dnia 28 listopada 2014 r.). Do ww. programu Wnioskodawca przystąpił składając wniosek w dniu 8 stycznia 2015 r. W związku z powyższym w momencie rozwiązania umowy o pracę zgodnie z przepisami zawartymi w regulaminie w sprawie określenia zasad Programu Dobrowolnych Odejść pracowników zatrudnionych w Spółce S.A. Wnioskodawca otrzymał rekompensatę i odprawę. Od wypłaconych kwot pracodawca odprowadził zaliczki na podatek dochodowy. Wypłacona rekompensata miała charakter zadośćuczynienia z rezygnacji wykonywania dalszej pracy i otrzymania wynagrodzenia. Została ustalona w oparciu o regulamin Programu Dobrowolnych Odejść w firmie, którego podstawę funkcjonowania stanowi ustawa Kodeks Pracy. Ww. program określa zasady ustalenia rekompensat w zależności od indywidualnych uprawnień pracowniczych, w tym m.in. od stażu pracy u pracodawcy. program dobrowolnych odejść na podstawie, którego została rozwiązana umowa jest regulaminem, o którym mowa w art. 9 § 1 ustawy Kodeks pracy, ponieważ reguluje prawa i obowiązki obydwu stron stosunku pracy, tj. pracodawcy oraz pracowników. Według Regulaminu Programu Dobrowolnych Odejść pracownicy otrzymają świadczenie jako rekompensatę i odszkodowanie w związku z brakiem uzyskiwania dalszego wynagrodzenia ze stosunku pracy. Mają one na celu zadośćuczynić pracownikowi stratę w związku z brakiem możliwości osiągnięcia wynagrodzenia u dotychczasowego pracodawcy. Pracodawca natomiast wprowadzając program mógł przeprowadzić restrukturyzację zatrudnienia w zakładzie. Regulamin Programu Dobrowolnych Odejść w firmie Wnioskodawcy określa m.in.: prawa i obowiązki pracowników związane z przystąpieniem do programu, reguluje zasady wypłaty świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu w związku z rozwiązywaniem umowy o pracę, tj. odprawę pieniężną oraz dodatkowe, jednorazowe świadczenie rekompensatę (czyli prawa pracowników i obowiązki pracodawcy w tym zakresie).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00