Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12.04.2016, sygn. IBPB-2-2/4511-231/16/NG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB-2-2/4511-231/16/NG
Mozliwosc zwolnienia z opodatkowania rekompensaty wyplaconej w zwiazku z rozwiazaniem umowy o prace i przystapieniem podatnika do programu Dobrowolnych Odejsc.
Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz ? 5 pkt 2 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzialajacy w imieniu Ministra Finansow, stwierdza, ze stanowisko przedstawione we wniosku z 22 stycznia 2016 r. (data wplywu do Biura ? 26 stycznia 2016 r.), uzupelnionym 29 marca 2016 r., o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob fizycznych w zakresie mozliwosci zwolnienia z opodatkowania rekompensaty wyplaconej w zwiazku z rozwiazaniem umowy o prace ? jest nieprawidlowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 stycznia 2016 r. do Biura wplynal ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku dochodowego od osob fizycznych w zakresie mozliwosci zwolnienia z opodatkowania rekompensaty wyplaconej w zwiazku z rozwiazaniem umowy o prace.
W zwiazku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 15 marca 2016 r. Znak: IBPB-2-2/4511-231/16/NG, wezwano Wnioskodawce do uzupelnienia wniosku. Uzupelnienia dokonano 29 marca 2016 r.
We wniosku przedstawiono nastepujacy stan faktyczny.
W zwiazku z planowanym wejsciem Spolki Akcyjnej X (dalej: Spolka) na gielde 2 wrzesnia 2013 r. zostal podpisany Pakt Gwarancji Pracowniczych. W dokumencie tym Spolka zobowiazala sie do zapewnienia trwalosci zatrudnienia pracownikom, zatrudnionym w Spolce w dniu wejscia w zycie Paktu na podstawie umowy o prace na czas nieokreslony, przez ustalony czas uzalezniony od stazu pracy. W przypadku Wnioskodawcy gwarancja zatrudnienia obejmowala okres 10 lat. W listopadzie 2014 r. Spolka podjela decyzje o przeprowadzeniu kolejnego etapu procesu restrukturyzacji zatrudnienia, a wobec podpisanego rok wczesniej Paktu i zapisow w nim zawartych, opracowala i wdrozyla Program Dobrowolnych Odejsc (PDO) (dalej: Program). Wszystkie zasady dotyczace tego Programu zostaly zawarte w Regulaminie z 28 listopada 2014 r. (dalej: Regulamin PDO). Na podstawie tego dokumentu 7 stycznia 2015 r. Wnioskodawca zlozyl wniosek o rozwiazanie umowy o prace na mocy porozumienia stron i zostal objety Programem. Umowa zostala rozwiazana 31 stycznia 2015 r. na podstawie art. 30 ? 1 pkt 1 Kodeksu pracy w zwiazku z ? 3 pkt 9 i 10 Regulaminu PDO. Zasady wysokosci rekompensaty okreslono na podstawie dwoch dokumentow, tj. ? 4 i 5 Regulaminu PDO w powiazaniu z ? 3 pkt 2 Paktu Gwarancji Pracowniczych. W dniu 10 lutego 2015 r. wraz z wynagrodzeniem za styczen Wnioskodawcy zostala wyplacona rekompensata pieniezna spelniajaca funkcje odszkodowawcza w zwiazku z brakiem uzyskiwania dalszego wynagrodzenia ze stosunku pracy u dotychczasowego pracodawcy. Od wyplaconej rekompensaty zostala pobrana zaliczka na podatek dochodowy od osob fizycznych, ktora pracodawca wykazal na pasku z wyplaty wynagrodzenia za styczen 2015 r. Wysokosc i zasady ustalenia otrzymanej rekompensaty wynikaly z wdrozonego przez pracodawce Programu okreslajacego prawa i obowiazki stron stosunku pracy. Program ten nalezy wiec do regulacji, o ktorych mowa w art. 9 ? 1 Kodeksu pracy i stanowi normatywne zrodlo prawa pracy. Ponadto Regulamin PDO okresla, ze wskazane we wniosku swiadczenie jest rekompensata za brak mozliwosci osiagniecia wynagrodzenia u dotychczasowego pracodawcy. Wyplata rekompensaty wynika z porozumienia ze zwiazkami zawodowymi.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right