Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2016, sygn. 1061-IPTPB2.4511.731.2016.1.KR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. 1061-IPTPB2.4511.731.2016.1.KR
Obowiązki płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
S.A. z siedzibą w (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie produkcji narzędzi, sprzedaży hurtowej niewyspecjalizowanej, sprzedaży hurtowej wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego. Wnioskodawca sprzedaje oferowane przez siebie wyroby zarówno do klientów z Polski, jak i spoza Polski (w tym do krajów spoza Unii Europejskiej). W dniu 1 marca 2016 r. Wnioskodawca zawarł z Panem (dalej: Agent), obywatelem Syrii, umowę agencyjną (dalej: Umowa). Agent posiada miejsce zamieszkania na terytorium Syrii, nie przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzi działalność gospodarczą nie wykonując jej jednak na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. czynności na podstawie Umowy wykonuje wyłącznie poza terytorium Polski. Przedmiotem Umowy jest świadczenie przez Agenta usług przede wszystkim w zakresie wyszukiwania kontrahentów na oferowane przez Wnioskodawcę wyroby. Agentowi przysługuje prowizja od 5% do 15% za usługi pośrednictwa, licząc od wartości Ex work każdej faktury wystawionej przez Wnioskodawcę do klienta syryjskiego wyszukanego przez Agenta. Wynagrodzenie jest płatne przelewem na rachunek bankowy Agenta. Umowa nakłada na Agenta obowiązek corocznego przedkładania aktualnego i ważnego certyfikatu rezydencji podatkowej. Z uwagi na nabycie przez Agenta prawa do prowizji, w dniu 25 lipca 2016 r. Agent wystawił na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT. Polska podpisała z Syryjską Republiką Arabską standardową umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Agent nie posiada na terytorium Polski żadnego zakładu w rozumieniu umowy polsko-syryjskiej o unikaniu podwójnego opodatkowania. Od marca 2011 r. na terytorium Syrii trwa wojna domowa. Wojna zdestabilizowała dotychczasowe struktury państwowe Syrii, uniemożliwiając wdrażanie dotychczasowych procedur postępowania w zakresie uzyskiwania certyfikatów rezydencji podatkowej. Z uwagi na brak stosownych organów, które mogłyby wydać certyfikat rezydencji podatkowej, Agent dysponuje wyłącznie dokumentem urzędowym w postaci potwierdzenia miejsca zamieszkania wydanym przez Burmistrza działającego za Ministerstwo Administracji Lokalnej, Prowincja , Rejon , miejscowość . Nie jest możliwe uzyskanie innego dokumentu. Prowincja jest miejscem, w którym toczą się zacięte walki z bojownikami (tzw. Państwa Islamskiego). Istnieje zatem uzasadniona obawa, że zwrócenie się przez Agenta do przedstawicieli w wnioskiem o wydanie certyfikatu rezydencji podatkowej mogłoby narazić Agenta na poważne ryzyko utraty życia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right