Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11.08.2016, sygn. 1061-IPTPB1.4511.421.2016.1.MAP, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. 1061-IPTPB1.4511.421.2016.1.MAP

ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonywania czynności syndyka

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2016 r. (data wpływu 4 maja 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonywania czynności syndyka jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy. Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 23 czerwca 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.420.2016.1.MAP, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 23 czerwca 2016 r. (data doręczenia 11 lipca 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 14 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), nadanym dnia 14 lipca 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi jako radca prawny, syndyk oraz doradca restrukturyzacyjny. W związku z nowelizacją przepisów ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o licencji doradcy restrukturyzacyjnego (Dz. U. 2007, Nr 123, poz. 850 z późn. zm., dalej: ustawa o doradcy restrukturyzacyjnym) wchodzącą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. licencja doradcy restrukturyzacyjnego uprawnia do wykonywania czynności syndyka. W związku z powyższą nowelizacją ustawy, osoba fizyczna posiadająca licencję doradcy restrukturyzacyjnego prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą powołana do pełnienia funkcji w postępowaniu restrukturyzacyjnym, upadłościowym lub egzekucyjnym wykonuje czynności w ramach działalności gospodarczej. Natomiast w stanie prawnym przed dniem 1 stycznia 2016 r. brak było normy prawnej, która bezpośrednio regulowałaby tę kwestię, dlatego Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy przychody otrzymywane po dniu 1 stycznia 2016 r. z tytułu prowadzonych postępowań upadłościowych rozpoczętych jeszcze przed wspomnianą nowelizacją należy również kwalifikować do źródła przychodów z działalności gospodarczej. W stanie prawnym od dnia 1 stycznia 2016 r. Wnioskodawca prowadząc postępowania upadłościowe, jako syndyk otrzymuje i będzie otrzymywać postanowienia Sądu o przyznaniu zaliczek z tytułu wynagrodzenia wstępnego na wniosek syndyka, złożony po złożeniu planu likwidacyjnego, w terminie trzydziestu dni od dnia złożenia wniosku. 10% wynagrodzenia można pobrać po uprawomocnieniu się postanowienia. Z kolei, pozostałe części wynagrodzenia (zaliczki) syndyk pobiera z masy upadłościowej po wykonaniu kolejnych czynności, a więc po złożeniu listy wierzytelności (25%), złożeniu pierwszego planu podziału (15%), po przeprowadzeniu pełnej likwidacji masy upadłości (25%). Natomiast ostateczną wysokość wynagrodzenia ustala Sąd w terminie tygodnia od dnia złożenia ostatecznego planu podziału przez syndyka. Z kolei, w stanie prawnym przed dniem 1 stycznia 2016 r. brak było normy prawnej, która by miała taki zaliczkowo-procentowy wskaźnik w stosunku do danej czynności. W art. 164 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze w brzmieniu z przed dniem 1 stycznia 2016 r. istniała jedynie norma ogólna stanowiąca, że Sąd orzeka na wniosek syndyka o przyznaniu wynagrodzenia. W związku z czym, przyznanie wszystkich zaliczek syndykowi zależało od uznania sądu. Syndyk miał prawo otrzymać zaliczkę po dokonaniu danej czynności jedynie na podstawie orzeczenia Sądu. W obecnym stanie prawnym, syndyk w stosunku do wymienionych w ustawie czynności po przedstawieniu faktury pobiera z masy upadłości wynagrodzenie bez wydawania postanowienia w tym zakresie (np. po złożeniu listy wierzytelności syndyk pobiera 25% wysokości wynagrodzenia wstępnego). W związku z prowadzonymi postępowaniami upadłościowymi rozpoczętymi przed dniem 1 stycznia 2016 r., w stosunku do których zostały wydane postanowienia o przyznaniu wynagrodzenia wstępnego przed 2016 r. oraz postępowań upadłościowych rozpoczętych po dniu 1 stycznia 2016 r. syndyk powziął w wątpliwość, jaki jest właściwy moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymanych zaliczek oraz wynagrodzenia ostatecznego, rozłożonych w przedstawionym horyzoncie czasowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00