Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20.07.2016, sygn. ILPP1/4512-1-299/16-5/HW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/4512-1-299/16-5/HW
Stawki podatku dla corocznych opłat za ustanowienie służebności gruntowej, w przypadku, gdy umowy zostały zawarte przed dniem 1 maja 2004 r., między 1 maja 2004 r. a 31 grudnia 2010 r. oraz ustalenia podstawy opodatkowania dla tej czynności.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2016 r. (data wpływu 18 maja 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.) oraz z dnia 18 lipca 2016 r. (data wpływu e-mail 19 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla corocznych opłat za ustanowienie służebności gruntowej, w przypadku, gdy umowy zostały zawarte przed dniem 1 maja 2004 r., między 1 maja 2004 r. a 31 grudnia 2010 r. oraz ustalenia podstawy opodatkowania dla tej czynności (pytania oznaczone we wniosku nr 1-3) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla corocznych opłat za ustanowienie służebności gruntowej, w przypadku, gdy umowy zostały zawarte przed dniem 1 maja 2004 r., między 1 maja 2004 r. a 31 grudnia 2010 r. oraz ustalenia podstawy opodatkowania dla tej czynności. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2016 r. o adres elektroniczny do doręczeń.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Miasto zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym realizuje zadania w imieniu własnym na własną odpowiedzialność, do których należy m.in. gospodarowanie nieruchomościami będącymi jego własnością. Miasto na podstawie umów cywilnoprawnych w postaci aktów notarialnych ustanawia na nieruchomościach będących własnością Miasta odpłatne służebności gruntowe na rzecz każdoczesnego właściciela lub użytkownika wieczystego działki (zarówno osób fizycznych, jak i prawnych). Najczęściej obciążenie opłatami za służebność gruntową następuje wraz z oddaniem nieruchomości sąsiedniej w wieczyste użytkowanie (tym samym aktem notarialnym). W większości przypadków służebność gruntowa ustanawiana jest w celu umożliwienia swobodnego przechodu i przejazdu przez działki Miasta, w sytuacji braku dostępu nieruchomości do drogi publicznej. Do roku 2011 zgodnie z zapisami aktów notarialnych opłaty roczne z tytułu służebności gruntowej ustalane były proporcjonalnie do wysokości opłaty rocznej z tytułu wieczystego użytkowania obowiązującej w momencie zawarcia aktu notarialnego, czego wyraz stanowi przykładowy zapis w akcie notarialnym mówiący, że opłata roczna z tytułu korzystania ze służebności gruntowej ustalona została na 20% opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste gruntu i wynosi kwotę X zł. Przy czym w aktach notarialnych ustanawiających służebność, zawartych w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2010 r. przy określaniu wysokości opłaty rocznej wskazywano stawkę podatku 22%. Opłaty płatne są bez wezwania z góry do dnia 31 marca każdego roku.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right