Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2016, sygn. ITPP3/4512-392/16/PB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP3/4512-392/16/PB

Zwolnienie od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej w zamian za odszkodowanie.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2016 r. (data wpływu 19 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej w zamian za odszkodowanie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej w zamian za odszkodowanie.

We wniosku oraz przedstawiono następujący stan faktyczny.

Decyzją wydaną na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1, ust. 4a, 4f i 5, art. 18, art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2031), w zw. z art. 130 ust 2, art. 132 ust. 1a i art. 134 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23), Wojewoda ustalił odszkodowanie za prawo własności nieruchomości gruntowej przejętej z mocy prawa przez Skarb Państwa od Powiatu. Ponadto Wojewoda zobowiązał Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowanego przez Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do wypłaty odszkodowania na rzecz Powiatu. Przejęta nieruchomość oznaczona jako działki nr x/x o pow. 0,1795 ha i nr x/x o pow. 0,3345 ha, które powstały w wyniku podziału działek nr x i nr x, położone w gminie ..., obręb W. wraz z innymi działkami zabudowane były budowlą droga powiatowa nr xx (K.) gr. woj. K. W. W. dr. woj. xxx o nawierzchni asfaltowej, z tego po podziale na działce nr x/x znajduje się odcinek drogi o długości 91,08 m i na działce nr x/x o długości 124,57 m. W posiadanie działek nr 2 i nr 40 Powiat wszedł z mocy prawa, zgodnie z art. 103 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracją publiczną (Dz. U. z 1998 r., Nr 133, poz. 872), transakcja nieopodatkowana. W ewidencji księgowej działki składające się na drogę nie są wycenione osobno. Wartość działek w ewidencji księgowej całej drogi o długości 36,993 km w dniu przejęcia drogi w 1999 r. wyniosła 0 zł, co nie odzwierciedlało jej wartości rzeczywistej. Na dzień dzisiejszy nie można stwierdzić jaka była wartość rzeczywista ww. drogi w 1999 r. Przy jej nabyciu powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od dnia przejęcia na drodze xxx w ramach zrealizowanego w 2009 i 2010 r. zadania pn. wykonano przebudowę drogi na łącznej długości 13681,0 m, w tym odcinek, który po podzielę znalazł się na działkach nr x/x i nr x/x. W dniu 31 grudnia 2015 r. wartość w ewidencji księgowej przebudowanego ww. odcinka drogi wyniosła xxx.xxx zł. Według stanu na dzień 30 czerwca 2016 r. wartość przebudowanego odcinka drogi o długości 13,681 km wyniosła xx.xx zł. Wartość ta obejmuje również przebudowany odcinek drogi objęty działkami (po podziale x/x i xx/x) o długości łącznej 215,65 m. Nakłady na przebudowę w odniesieniu do wartości ewidencyjnej, która do czasu jej przeprowadzenia była wartością zerową przekroczyły 30% w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Jednak nie ma możliwości odniesienia wartości nakładów do rzeczywistej wartości drogi i określenia czy wartość nakładów na jej ulepszenie przekroczyła 30% wartości początkowej rzeczywistej. Ponadto Powiatowi w związku z przebudową nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie dokonywał on odliczeń VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00