Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2016, sygn. ITPP1/4512-134/16/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/4512-134/16/KM

Czy zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. Wnioskodawca może zastosować przy wyborze sposobu określenia proporcji inny wzór i inne dane niż w rozporządzeniu Ministra Finansów? Czy jednostka musi stosować tzw. wskaźnik preproporcji przy nabyciach towarów i usług według wzoru określonego przez Ministra Finansów w Rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawne sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2015 r. (data wpływu 24 lutego 2016 r.), uzupełnionym w dniu 17 maja 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości określenia proporcji w inny sposób niż w rozporządzeniu Ministra Finansów, tj. według metody kosztowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2016 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 17 maja 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości określenia proporcji w inny sposób niż w rozporządzeniu Ministra Finansów, tj. według metody kosztowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest muzeum samorządowym, jednostką nie nastawioną na osiąganie zysku. Podstawowym źródłem utrzymania i rozwoju muzeum są dotacje podmiotowe oraz celowe na zadania, przyznane przez organizatora - Urząd Marszałkowski Województwa w . Muzeum prowadzi działalność stricte gospodarczą tylko w sezonie, tj. od kwietnia do października każdego roku. W pozostałe miesiące muzeum jest otwierane jedynie dla ewentualnych grup zwiedzających. Są to sporadyczne przypadki. Ponadto muzeum prowadzi również kulturalną działalność, podlegającą zwolnieniu przedmiotowemu zgodnie z art. 43 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług. Są to usługi kulturalne bezpłatne. Muzeum jest czynnym podatnikiem VAT. Do końca 2015 r. Wnioskodawca odliczał 100% podatku VAT od zakupów niezwiązanych z usługami bezpłatnymi. W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy prawo zamówień publicznych, Wnioskodawca musi zastosować proporcję przy odliczaniu podatku VAT od zakupów. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników mocno ogranicza wysokość odliczanego podatku VAT. Według Wnioskodawcy sposób określenia proporcji wykazany w paragrafie 4.1. nie odpowiada najbardziej specyfice wykonywanej przez muzeum działalności i dokonywanych nabyć oraz ogranicza wybór danych możliwych do zastosowania przy wyborze sposobu określenia proporcji. Ustawa z dnia 9 kwietnia 2015 r. nie wprowadzała takich ograniczeń, gdyż sposób wyboru danych do sposobu określenia proporcji nie był katalogiem zamkniętym i dawał możliwość podatnikowi wyboru zakresu danych, które najbardziej odpowiadały specyfice działalności podatnika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00