Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19.05.2016, sygn. ITPB1/4511-232/16/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/4511-232/16/AK
Czy wypłacona Wnioskodawcy rekompensata wynikająca z trybu rozwiązania stosunku pracy w ramach Programu Dobrowolnych Odejść dla Pracowników Spółki, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z treścią znowelizowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2016 r. (data wpływu 7 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 marca 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W związku z planowanym wejściem Spółki na giełdę w 2013 r., został przedstawiony i podpisany Pakt Gwarancji Pracowniczych. Dokument ten przewidywał zobowiązanie Spółki, zapewniające trwałość zatrudnienia w Spółce, przez czas ustalony, uzależniony od stażu pracy. W przypadku Wnioskodawcy gwarantowany okres zatrudnienia obejmował 10 lat. W listopadzie 2014 r. Spółka, podjęła decyzję o przeprowadzeniu kolejnego etapu restrukturyzacji, obejmującego m.in. restrukturyzację zatrudnienia, a wobec wcześniej wprowadzonego w życie Paktu Gwarancji Zatrudnienia i jego zapisów, Spółka opracowała i wdrożyła Program Dobrowolnych Odejść tzw. PDO. Wszystkie zasady dotyczące PDO zostały zawarte w Regulaminie, datowanym na 28 listopada 2014 r. Na podstawie przewidzianych niniejszym dokumentem zapisów, w dniu 14 stycznia 2015 r. Wnioskodawca złożył wniosek o rozwiązanie umowy o pracę. Porozumienie Stron w przedmiocie rozwiązania wyżej wymienionej umowy zawarte zostało w dniu 22 stycznia 2015 r. Umowa została rozwiązana z dniem 31 stycznia 2015 r. na podstawie przepisu art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy w związku z § 3 pkt 9 i 10 Regulaminu PDO. Zasady ustalania wysokości rekompensaty określono na podstawie § 4 pkt 4 i 5 Regulaminu PDO w związku z § 3 pkt 2 Paktu Gwarancji Pracowniczych. W porozumieniu stron rozwiązującym umowę o pracę, a konkretnie w § 2, zawarto następujące regulacje W związku z rozwiązaniem umowy o pracę z przyczyn, o których mowa w ustawie z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników Pracownikowi przysługiwała będzie jednorazowa odprawa pieniężna w wysokości 3 (słownie: trzech) krotności wynagrodzenia, ustalonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 4 ww. ustawy, natomiast w § 2 ust. 2 przytaczanego porozumienia, postanowiono Mając na względzie tryb rozwiązania stosunku pracy w ramach Programu Dobrowolnych Odejść, Pracownikowi przysługiwać będzie rekompensata w wysokości 33 (słownie: trzydziestu trzech) krotności wynagrodzenia ustalanego według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Od przedmiotowych wypłat tytułem odprawy oraz rekompensaty została pobrana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych, odpowiednio 1.904 zł od kwoty odprawy wynoszącej 10.575,18 zł, a także 20.939,00 zł od kwoty rekompensaty, wynoszącej 116.326,98 zł. Wysokość i zasady ustalenia otrzymanej rekompensaty wynikały z wdrożonego przez Pracodawcę Programu Dobrowolnych Odejść określającego prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Program ten należy więc do regulacji, przywołanych w przepisie art. 9 § 1 Kodeksu pracy, a wobec tego stanowi normatywne źródło prawa pracy. Regulamin Programu Dobrowolnych Odejść określa, iż wskazane we wniosku świadczenie jest rekompensatą za brak możliwości osiągania wynagrodzenia u dotychczasowego Pracodawcy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right