Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21.03.2016, sygn. ITPP2/4512-223/15/16-S/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/4512-223/15/16-S/KK

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej przekazanej zakładowi budżetowemu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 10 listopada 2015 r. sygn. akt I SA/Bd 834/15 (data wpływu prawomocnego wyroku 11 lutego 2016 r.) stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2015 r. (data wpływu 25 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z rozbudową sieci kanalizacji sanitarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z rozbudową sieci kanalizacji sanitarnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd Gminy został zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT w 2009 r. W październiku 2013 r. doszło do jego wyrejestrowania i zarejestrowania Gminy jako podatnika podatku VAT, ze względu na art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 14 ustawy o finansach publicznych, w celu zaspokojenia potrzeb społeczności gminnej wykonuje zadania własne związane z prowadzeniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. W związku z tą działalnością na terenie gminy, w jej imieniu działa budżetowy Zakład Usług Komunalnych, który został specjalnie w tym celu wyodrębniony ze struktury Gminy. Zakład budżetowy w oparciu o wytworzone przez Gminę mienie prowadzi działalność gospodarczą o charakterze użyteczności publicznej, której celem jest zaspokajanie potrzeb ludności gminnej przez administrowanie urządzeniami, które zaopatrują w wodę, a w szczególności obsługuje oczyszczalnie ścieków i kanalizację sanitarną, sprzedaje wodę, zarządza funkcjonowaniem stacji uzdatniania wody. Na terenie Gminy w latach 2011-2012 przeprowadzone zostały na szeroką skalę inwestycje związane z rozbudową sieci kanalizacyjnej. Budowa infrastruktury poniosła za sobą duże koszty na zakup towarów i usług, które były niezbędne do realizacji tych inwestycji, nie dokonując przy tym odliczenia podatku naliczonego, który wynikał z faktur zakupowych odnoszących się do ich realizacji, a których odbiorcą i kupującym była wyłącznie Gmina. Wraz z finalizowaniem inwestycji Gmina dokonywała przekazania powstałej infrastruktury zakładowi budżetowemu do nieodpłatnego używania. Ten w jej imieniu, jako jej jednostka organizacyjna, przy wykorzystaniu infrastruktury dokonywał sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków. Należy zaznaczyć, że bez przekazanego mienia zakład budżetowy nie byłby w stanie świadczyć wyżej wymienionych usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00