Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 07.09.2015, sygn. IPTPP1/4512-364/15-4/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP1/4512-364/15-4/MW
opodatkowanie otrzymanej rekompensaty z tytułu świadczonych usług
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2015 r. (data wpływu 26 czerwca 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2015r. (data wpływu 6 sierpnia 2015r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania za obrót i braku opodatkowania otrzymanej rekompensaty z tytułu świadczonych usług jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania za obrót i braku opodatkowania otrzymanej rekompensaty z tytułu świadczonych usług.
Wniosek został uzupełniony w dniu 6 sierpnia 2015r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
Zakład Komunalny Sp. z o.o., ze 100% udziałem Gminy, został powołany do świadczenia usług użyteczności publicznej zadań własnych Gminy - zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej. Ponadto zgodnie z przepisami unijnymi Zakład Komunalny Sp. z o.o. pełni rolę podmiotu wewnętrznego Gminy. Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta i Umową Spółki przedmiotem działalności Spółki (Wnioskodawcy) jest m.in. świadczenie usług w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych w granicach administracyjnych Miasta. Zadanie wykonywane jest przez Spółkę na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie powierzenia Zakładowi Komunalnemu Spółka z o.o. wykonywania zadań użyteczności publicznej poprzez świadczenie usług w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych. Szczegółowe zasady realizacji tego zadania określono w protokole uzgodnień, który stanowi załącznik do ww. Zarządzenia. Do obowiązków Zakładu Komunalnego Sp. z o.o. w ramach tego zadania należy wykonywanie czynności eksploatacyjnych i administracyjnych m.in. bieżące utrzymanie czystości i porządku na cmentarzach, bieżące utrzymanie, konserwacje, naprawy i remonty obiektów cmentarnych, urządzeń, instalacji, koszenie traw, niezbędna wycinka drzew, prowadzenie dokumentacji (księgi zmarłych) ewidencji osób pochowanych na cmentarzach komunalnych, pobieranie opłat cmentarnych z zachowaniem wszelkich zasad obrotu finansowego. Wysokość opłat cmentarnych pobieranych przez Zakład Komunalny Sp. z o.o. jest zgodna z aktualnym cennikiem ustanowionym przez Radę Miasta. Wynagrodzenie, tj. przychód dla Spółki z tytułu prowadzenia tej działalności użyteczności publicznej, stanowią wszystkie pobrane opłaty cmentarne (PKWiU 96.03) w kwocie netto od korzystających z usług cmentarnych. Zgodnie z zapisami art. 177 KSH Gmina przekazuje Zakładowi Komunalnemu Sp. z o.o. dopłatę do kapitału rezerwowego z budżetu Gminy na pokrycie straty bilansowej powstałej na skutek prowadzenia zadania własnego gminy w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych. Dopłata wnoszona jest w miesięcznych terminach rozliczeniowych zgodnie z harmonogramem wpłat zatwierdzonym przez Zgromadzenie Wspólników. Informacja na temat wysokości dopłaty dla Spółki jest zawarta w uchwale budżetowej i zapisana jako Dział 710 "Działalność usługowa" Rozdział 71035 "Cmentarze". Dopłata nie ma bezpośredniego wpływu na cenę konkretnych usług świadczonych przez Spółkę (Wnioskodawcę), nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi, a jej istotą jest pokrycie straty bilansowej poniesionej na skutek prowadzenia deficytowych usług na rzecz zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej. W związku z powyższym dopłata ta nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right