Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24.11.2015, sygn. ILPB2/4511-1-1091/15-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB2/4511-1-1091/15-2/AK
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego (zwolnienie od podatku odszkodowania uzyskanego z Programu Dobrowolnych Odejść, w związku z rozwiązaniem umowy o pracę).
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2015 r. (data wpływu 5 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania świadczenia w związku z rozwiązaniem umowy o pracę jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania świadczenia w związku z rozwiązaniem umowy o pracę.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
U dotychczasowego pracodawcy Zainteresowanego został ustalony, a następnie był realizowany Program Dobrowolnych Odejść (PDO). Program Dobrowolnych Odejść jest regulaminem, z którego wprost wynikają tryb rozwiązywania umów o pracę oraz wysokość i zasady ustalania rekompensaty dla pracowników. W ramach Programu Dobrowolnych Odejść, z dniem 31 stycznia 2015 r. został rozwiązany łączący Wnioskodawcę z pracodawcą stosunek pracy. Zgodnie z ustawą z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90 poz. 844), pracodawca wypłacił Zainteresowanemu odprawę pienieżną w wysokości 3-krotności wynagrodzenia, ustalonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Od wypłaconej odprawy pracodawca potrącił i odprowadził zaliczkę na podatek dochodowy. Niezależnie od jednorazowej odprawy pieniężnej, o której mowa wyżej, od byłego pracodawcy otrzymał rekompensatę w wysokości 3-krotności wynagrodzenia ustalonego wg zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Od wypłaconej rekompensaty pracodawca potrącił i odprowadził zaliczkę na podatek dochodowy. Wysokość oraz zasady przyznawania rekompensaty określono w Programie Dobrowolnych Odejść, będącym u byłego pracodawcy aktem prawa pracy, o którym mowa w art. 9 § 1 Kodeksu pracy. Na podstawie § 4 ust. 5 regulaminu PDO Wnioskodawcy przysługiwała 10-letnia gwarancja zatrudnienia. Jednakże w przypadku rozwiązania stosunku pracy w ramach Programu Dobrowolnych Odejść, na podstawie § 4 ust. 6 regulaminu PDO, Zainteresowany nabył prawo do otrzymania rekompensaty. Nie stanowiła ona odprawy, lecz odrębne świadczenie finansowe, będące odszkodowaniem za utracone źródło dochodów, wypłacane w ramach realizowaniego przez pracodawcę Programu Dobrowolnych Odejść.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right