Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 05.10.2015, sygn. ILPP3/4512-1-97/15-2/DC, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP3/4512-1-97/15-2/DC
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji pn.: Przebudowa ulicy
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2015 r. (data wpływu 6 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji pn.: Przebudowa ulicy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji pn.: Przebudowa ulicy .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina zawarła w dniu 5 kwietnia 2011 r. z przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą umowę użyczenia. Strony umowy stwierdziły, że w związku z zatwierdzoną koncepcją zabudowy i zagospodarowania terenu zachodzi konieczność wybudowania nowego zjazdu i przebudowy części ulicy. Z umowy wynika, że Gmina (dalej także Użyczający) użycza nieodpłatnie przedsiębiorcy (dalej także Biorący) pas drogowy w części niezbędnej do wybudowania nowoprojektowanego zjazdu i wykonania remontu nawierzchni wskazanego odcinka jezdni. Wydanie przedmiotu użyczenia następuje w celu budowy zjazdu z ulicy na teren stanowiący własność Biorącego. Teren Biorącego przeznaczony był na budowę budynku handlowo-usługowego. Biorący zobowiązany był na własny koszt do przygotowania odpowiedniej dokumentacji projektowej oraz wybudowania zjazdu. Biorący zobowiązany był przekazać, a Użyczający przejąć przedmiot umowy na następujących zasadach: zjazd, odcinek ulicy oraz parking wraz z infrastrukturą towarzyszącą zostaną wybudowane zgodnie z uzgodnioną i zatwierdzoną przez Gminę dokumentacją, odbiór techniczny zostanie dokonany przy udziale przedstawicieli gminy, przekazanie majątku na rzecz gminy nastąpi na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego po przeprowadzeniu odbioru technicznego. Biorący zobowiązał się do nieodpłatnego przekazania wykonanego chodnika wraz z zagospodarowanym terenem po zlikwidowanym zjeździe oraz wykonanego remontu nawierzchni jezdni i parkingów na rzecz Gminy i nie będzie żądał zwrotu nakładów poniesionych na wytworzenie ww. majątku. Przekazanie powyższego miało nastąpić w terminie do 31 października 2011 r. Strony postanowiły, że w przypadku opóźnienia w realizacji pawilonu dopuszcza się wydłużenie terminu wykonania remontu nawierzchni jezdni, parkingów i wykonania chodnika nie dłużej niż do dnia oddania pawilonu handlowego. Ponadto Strony ustaliły, że w przypadku nie wykonania przez Biorącego wskazanego zakresu robót Gmina wykona zastępczo wymieniony zakres robót, a Biorący zobowiązuje się pokryć koszty związane z ich wykonaniem w terminie 14 dni od daty doręczenia faktury uwzględniając poniesione przez Gminę koszty wykonania tych robót. W związku z tym, że do dnia 31 października 2011 r. Biorący nie wykonał zakresu robót objętych umową, a mieszkańcy osiedla nalegali na niezwłoczne wykonanie modernizacji jezdni i parkingu, Gmina zrealizowała w latach 2013-2014 inwestycję pn.: Przebudowa ulicy obejmującą swoim zakresem dokumentację i roboty, które miał wykonać Biorący. Wydatki na realizację inwestycji zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina nie odliczała VAT naliczonego przy realizacji ww. inwestycji. W dniu 5 maja 2015 r. w protokole odbioru Strony dokonały odbioru prac wymienionych w umowie użyczenia, przy czym Gmina wykonała zakres prac w zakresie większym niż określony w umowie użyczenia, stąd rozliczenie nastąpi wg kosztorysu różnicowego. Biorący zobowiązał się do pokrycia kosztu prac ustalonego w oparciu o kosztorys różnicowy na podstawie faktury VAT. Strony stwierdziły, że odstąpiono od wykonania przebudowy istniejącego zjazdu na działkę Biorącego ze względu na brak konieczności dokonania tej przebudowy (obecna lokalizacja spełnia wymogi techniczne i jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania). Gmina wystawiła dla Biorącego fakturę VAT za roboty wykonane na podstawie umowy użyczenia i odprowadziła VAT należny od tej transakcji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right