Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22.12.2015, sygn. ITPB2/4511-896/15/IB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB2/4511-896/15/IB

Otrzymanie środków z pracowniczego programu emerytalnego od podmiotu z siedzibą na Wyspie Man w związku z rozwiązaniem umowy z pracodawcą.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2015 r. (data wpływu 28 września 2015 r.) uzupełnionym w dniu 28 września 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2015 r. wpłynął ww. wniosek (data wpływu 28 września 2015 r.) uzupełniony w dniu 28 września 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz polskim rezydentem podatkowym. W latach 2010-2015 Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie z tytułu pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statku, eksploatowanego w komunikacji międzynarodowej, od Spółki mającej miejsce faktycznego zarządu w D. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (dalej: Pracodawca). Zgodnie z art. 15 ust. 3 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu z dnia 31 stycznia 1993 r. (dalej: Umowa z ZEA) uzyskiwane wynagrodzenie podlegało opodatkowaniu wyłącznie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wraz z zakończeniem okresu próbnego Wnioskodawca stał się członkiem pracowniczego programu emerytalnego utworzonego przez Pracodawcę (dalej: Program). Zgodnie z Założeniami Programu (R") Pracodawca przeznaczał część bazowego wynagrodzenia Wnioskodawcy (procent bazowego wynagrodzenia) na jego konto inwestycyjne. Część kwot była odprowadzana przez Pracodawcę obowiązkowo. Wnioskodawca skorzystał również z możliwości zwiększenia swojego udziału w prowadzonym Programie poprzez wyrażenie zgody na przekazywanie przez Pracodawcę dodatkowych kwot w wysokości 7% bazowego wynagrodzenia. Zarządzaniem przekazywanymi środkami zajmował się dostarczyciel usług finansowych z siedzibą na Wyspie Man (dalej: Zarządca), który ulokował przekazane środki w wybrane fundusze. Wnioskodawca nie rozporządzał na bieżąco wpłaconymi środkami -zajmował się tym dostarczyciel usług finansowych. Wnioskodawcy przysługiwało prawo - po złożeniu odpowiedniego wniosku - do zmiany funduszu, na który przekazywane były środki, z którego to prawa w przeciągu 5 lat uczestnictwa w Programie nie skorzystał. Wyboru takiego Wnioskodawca był pozbawiony w odniesieniu do obowiązkowej części wpłat. Zgodnie z założeniami Programu uczestnictwo w nim stanowiło jeden z elementów świadczeń pracowniczych i umożliwiało zabezpieczenie przyszłej emerytury pracownika. W 2015 r. Wnioskodawca zerwał umowę z Pracodawcą i w związku z tym przysługiwał mu zwrot wpłaconych na poczet Programu kwot (zarówno tych obowiązkowo wpłacanych przez Pracodawcę, jak i kwot przekazywanych na Program dobrowolnie) wraz z ewentualnymi kwotami uzyskanymi z tytułu wzrostu wartości papierów wartościowych, w które zainwestowano wpłacone środki. W Założeniach Programu nie przewidziano możliwości uczestnictwa w Programie po rozwiązaniu umowy o pracę. Zgodnie z treścią Założeń Programu proces wyjścia z Programu zainicjował i koordynował Pracodawca. Wnioskodawca otrzymał zwrot całości wpłaconych kwot (z uwzględnieniem zwiększenia ich wartości) w postaci jednej wpłaty bezpośrednio od zarządcy z siedzibą na Wyspie Man. Wnioskodawca nie osiągnął jeszcze wieku emerytalnego i rozważa również podjęcie kolejnego zatrudnienia, bądź rozpoczęcie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00