Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26.06.2015, sygn. ITPB1/4511-572/15/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/4511-572/15/AK
Czy wynagrodzenie (zarobek) właściciela niepublicznych przedszkoli, za pełnienie funkcji dyrektora zgodnie ze statutem firmy, sfinansowane z dotacji podmiotowej z urzędu miasta oraz z gminy jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Innymi słowy, czy ze względu na pobieranie przez właściciela niepublicznych przedszkoli części otrzymanej dotacji na własne wynagrodzenie za pełnienie funkcji dyrektora powstaje obowiązek zapłacenia podatku od tego wynagrodzenia.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2015 r. (data wpływu 24 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia właściciela niepublicznego przedszkola jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia właściciela niepublicznego przedszkola.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (przeważająca: 85.10.Z Wychowanie przedszkolne). Wnioskodawca prowadzi firmę na podstawie wpisu do rejestru szkół i placówek oświatowych gminy, wpisano ją również do CEIDG. W ww. firmie pełni jednocześnie funkcję dyrektora, za co przysługuje Wnioskodawcy wynagrodzenie. Z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzenie przedszkoli należy uważać za działalność gospodarczą, ponieważ jest zarobkową działalnością usługową prowadzoną we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły (art. 5a pkt 6). Działalność niepublicznych przedszkoli finansowana jest z wpłat dokonywanych przez rodziców (czesne, wyżywienie oraz ze sprzedaży obiadów pracownikom, przeznaczone na działania organu prowadzącego) oraz zwolnionych od podatku dotacji otrzymywanych z jednostek samorządu terytorialnego (przeznaczonych na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej art. 90 pkt 3d ustawy o systemie oświaty. Dotacje mogą być wykorzystywane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły, przedszkola, placówki, a do nich zalicza się m.in. wynagrodzenia pracowników, w tym dyrektora. Przychody z czesnego, wyżywienia, obiadów pokrywają wydatki m.in typu inwestycyjnego, w tym środki trwałe, wyposażenie na zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy pracowników. Nadwyżka po opodatkowaniu, stanowi zysk Wnioskodawcy jako organu prowadzącego. Wnioskodawca wykonuje czynności określone dla dyrektora w statucie: opracowuje dokumenty programowo-organizacyjne przedszkola, zatwierdza programy i plany pracy, prowadzi nadzór pedagogiczny, zatrudnia pracowników, bądź rozwiązuje z nimi stosunek pracy, analizuje wyniki pracy nauczycieli, prowadzi analizę finansową wydatków i rozlicza dotację, reprezentuje przedszkole na zewnątrz. Rozliczenie działalności firmy w 2014 r. nastąpiło poprzez formę opodatkowania zasady ogólne, przy prowadzeniu księgi handlowej. W 2015 r. Wnioskodawca rozlicza działalność poprzez podatek liniowy. Zwolniona od podatku dotacja rozliczana jest zgodnie z uchwałą rady miasta oraz gminy i nie jest wykazywana w rozliczeniu podatku. Zysk firmy stanowi nadwyżkę przychodów z czesnego, wyżywienia oraz obiadów pracowniczych nad kosztami i podlega opodatkowaniu. Wynagrodzenie Wnioskodawcy jako dyrektora stanowi przychód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej pochodzący z dotacji podmiotowej zwolnionej z podatku.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right