Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 07.02.2014, sygn. IBPP2/443-1010/13/WN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-1010/13/WN

zachowanie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu licencji po ich likwidacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.), uzupełniony pismem z 27 stycznia 2014r. (data wpływu 29 stycznia 2014r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zachowania prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu licencji po ich likwidacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zachowania prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu licencji po ich likwidacji. Wniosek ten został uzupełniony pismem z 27 stycznia 2014r. (data wpływu 29 stycznia 2014r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 13 stycznia 2014r. znak: IBPP2/443-1010/13/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) prowadzi działalność informatyczną (PKD 62.09.Z - pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych) w tym m.in. polegającą na wdrażaniu oprogramowania firmy C. - jako partner C. Przedmiotem wdrożeń jest najczęściej oprogramowanie chronione prawami autorskimi, które jest własnością C. Spółka na zlecenie klienta zamawia daną licencję oprogramowania, pod konkretnego odbiorcę - klucz licencyjny jest programowany w firmie C, posiada indywidualny i niepowtarzalny numer seryjny z przypisaniem do konkretnego odbiorcy/klienta. C. sprzedaje licencję dotyczącą programu przypisaną konkretnej firmie, sprzedaż dokumentowana jest fakturą VAT na rzecz Spółki na warunkach określonych w umowie partnerskiej. Wnioskodawca prowadzi ewidencję magazynową (ilościowo-wartościową) także dla oprogramowania zatem zakup licencji dla klienta jest do momentu rozpoczęcia wdrożenia systemu lub podpisania umowy wdrożeniowej na stanie magazynowym Spółki. Zakup licencji został ujęty w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów - jako zakup towaru, kwota została ujęta w rozliczeniu podatkowym wspólników jako koszt uzyskania przychodu. Podatek VAT od faktury zakupu został odliczony w całości. Następnie Spółka fakturuje licencje programowe dla danego klienta doliczając marżę, a na prace informatyczne związane z wdrożeniem lub innymi usługami informatycznymi związanymi z konfiguracją i indywidualnymi ustawieniami programu wystawia odrębne faktury po zakończeniu i odebraniu wdrożenia. W czerwcu 2012 r. Spółka zakupiła licencje programu C. na zamówienie klienta, która miała otrzymać dofinansowanie z funduszy unijnych na uruchomienie m.in. nowoczesnego zintegrowanego programu komputerowego. Po zamówieniu i zakupieniu przez Wnioskodawcę dedykowanych licencji dla klienta - klient wycofał się z transakcji zakupu ze względu na brak środków finansowych niezbędnych do pokrycia udziału własnego planowanego projektu, tym samym przez pogorszenie wyników finansowych zrezygnował z realizacji projektu, a co za tym idzie zrezygnował z zakupu i wdrożenia systemu komputerowego. Klient nie podpisał jeszcze umowy na wdrożenie systemu, pomimo przeprowadzonej wcześniej analizy przedwdrożeniowej mającej na celu oszacowanie ilości potrzebnych licencji, kosztów wdrożenia programu i zakupu niezbędnego sprzętu informatycznego. Zakupiony program dedykowany na dzień 31 grudnia 2012 r. został ujęty w spisie z natury towarów i pomniejszył koszty podatkowe brane do rozliczenia podatkowego wspólników. Wartość zakupu licencji to kwota 83 tys. zł. netto. Na dzień złożenia wniosku kwota wynikająca z faktury zakupu niniejszych licencji została częściowo uregulowana przez Wnioskodawcę na rzecz C. (Spółka reguluje fakturę w częściach ze względu na bardzo dużą kwotę do zapłaty). Na dzień 31 grudnia 2012 r. wspólnicy nie mieli dostatecznej pewności że klient nie powróci do zamówienia, ciągle trwały rozmowy z klientem w tej sprawie. Obecnie Spółka ma pewność, że klient nie jest w stanie dokonać zakupu oprogramowania ani pokryć kosztów ewentualnego wdrożenia, klient zajął oficjalne stanowisko. Dana licencja jest imienna, przypisana do konkretnego klienta, niezbywalna. Ze względu na jej specyficzny charakter, utraciła zatem przydatność gospodarczą: nie można jej zbyć w żaden sposób, ani zwrócić do sprzedawcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00